Mi az összefüggés az elégedettség és a munkateljesítmény között?

Mikor vagyunk a legmotiváltabbak a munkánk során? Ha egy hosszú nyaralásból értünk vissza? Egy fantasztikus vasárnap utáni hétfőn? Vagy épp pénteken, amikor tudjuk, hogy jön a jól megérdemelt pihenés? Akkor, ha nagyon meg lettünk dicsérve, vagy volt egy nagyon jó ötletünk, amin dolgozhatunk? Ezeknek a keveréke, és még sok egyéb faktor lehet, ami igazán motiválttá tesz minket. És a tudomány egyet ért ezzel!

Az állítás az, hogy a boldog munkavállaló többet és jobb minőségben teljesít. Egy 2015-ben a Warwick-i  egyetem (Egyesült Királyság) által készített felmérés eredménye szerint pontosan 12 %-al produktívabbak a boldog emberek, mint az „átlagosak”. De hogyan mérték ezt?

A teszt során az alanyok egy részének stand-up comedy és kabaré videókat mutattak, kaptak ajándékba csokit, innivalót, gyümölcsöket, nassolni valót, míg a másik csoportot munkahelyi stresszről, családi problémákról, és egyéb kellemetlen, szomorú témákról kérdezték. Önmagában ez nem még nem rakétatudomány, józan paraszti ésszel fel tudjuk fogni, és saját tapasztalatainkkal is alá tudjuk ezt támasztani valószínűleg. Azonban ami sokkal lényegesebb, hogy a Harvard Business Review szerint a boldogtalan munkavállalók konkrétan pénzbe kerülnek a cégeknek. Többe, mint a boldog munkavállalók. Néhány számszerűsített adat, amelyet a Queens-i Üzleti Iskola és a Gallup intézet gyűjtött össze.

A boldogtalan és nem elkötelezett munkavállalók esetében:

  • 37%-al hajlamosabbak a hiányzásra
  • 49%-al nagyobb az esélye a munkahelyi baleseteknek
  • 60%-al nagyobb az esély a hibák elkövetésére, minőségromlásra

Azok a cégek, ahol alacsony a munkavállalók elégedettsége és elkötelezettsége (employee engagement) ott:

  • 18%-al alacsonyabb a produktivitás
  • 16%-al alacsonyabb a profitábilitás
  • 37%-al nehezebben nő a munkahelyek száma

De mit is jelent ez nekünk? Nyilvánvalóan elengedhetetlen, hogy ne csak kedveljük a munkánkat, hanem az tegyen is minket boldoggá. Legalábbis erre kell törekedni. És boldognak lenni nem azt jelenti, hogy sokat keresünk, hogy van céges kocsi, fancy az iroda, vagy mennyire vagány a munkánk. Hanem az, hogy minden nap ki tudunk teljesedni a munkánk során, és értéket tudunk teremteni vele. Ennek a megtalálása a mi érdekünk és felelősségünk saját magunkkal szemben.

A cégeknek pedig felelőssége, és gazdasági érdeke is invesztálni a munkavállalók boldogságába. Persze a szürke magyar valóságban nehéz ilyenekről beszélni… De ezt be kell látni a cégeknek. Legyen ez akár a rugalmas munkaidő vagy a home office bevezetése, csapatépítés, jutalmazás, vagy bármi, ha egy vállalat profitábilis és fenntartható szeretne lenni, akkor ezt szem előtt kell tartania.

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

További cikkek