Itt van három jó tanács, hogy hogyan frissítsd az önéletrajzodat! Ma már semmi nem úgy megy, mint régen. Igen is adni kell a külsőségekre. Beszüljünk most három fontos területről, amit érdemes észben tartani, ha önéletrajzot írunk.
- A toborzók nagy része szerint a kulturális illeszkedés nagyon fontos a döntés meghozásakor. Nem hallunk sokat erről, amikor az önéletrajz megírásáról beszélünk, általában. Azonban már a CV megírásakor is elkezdhetjük bebizonyítani azt, hogy a munkahelyi szokásoknak, stílusnak, kultúrának megfelelő a személyiségünk. Korábbi cikkünkben már írtunk arról, hogy hogyan deríthetjük fel a kiszemelt cég(ek) vállalati kultúráját. Végezzünk alapos kutatást, gyűjtsünk infót minél több forrásból, hogy milyen emberek dolgozhatnak ott, és hogy mi megfelelőek vagyunk-e oda. Próbáljunk rájönni, hogy milyen értékek mentén működik a cég, mi motiválja az ott dolgozókat, és milyen célokban hisznek. Vessük össze ezeket a saját értékrendünkkel, és a hasonló elemeket domborítsuk, hangsúlyozzuk ki az önéletrajzunkban!
- Szedjük ki az üres, céltalan szavakat. Ma még mindig nagyon sokan durrogtatják ezeket a sablonos, közhelyes, semmit mondó kifejezéseket (csapatjátékos, jó kommunikációs képesség, siker-orientált, lojális, stb…) Ma már ezeket senki nem hiszi el, ha csak leírjuk őket. Csak a helyet foglalják, és nem képviselik a személyes márkánkat, brand-ünket. A hely az önéletrajzban pedig nagyon értékes erőforrás. Nem magukkal a szavakkal van baj. Nem a jelentésükkel. Egyszerűen csak nem mondanak el semmit rólunk a munkáltatónak, ami miatt értékesebbek lehetünk, mint a többi jelentkező. Ne írjuk azt, hogy eredmény-orientáltak vagyunk, hanem írjuk le az eredményeinket. Legyen mérhető, számszerűsíthető. Jó csapatjátékos? Persze. De miért? Írjuk le, ha együtt dolgoztunk valakivel, és sikerre vittünk egy feladatot.
- Modernizáljuk az önéletrajzunkat. Ha egy ideje nem aktualizáltuk a CV-t, akkor itt az ideje. De ne csak az adatokat frissítsük. A dizájnt is, mert fontos. A mai társadalom nagyon is a vizualitás által van vezérelve. Ha nekem nem hiszitek el, nézzétek meg a Google statisztikákat arra vonatkozóan, hogy a videók, infografikák, és egyéb vizuális eszközök mennyivel sikeresebbek a sima szöveggel szemben. A teleírt önéletrajz nem jó. Ami csak egy fehér lap szöveggel, az sem. Fel kel kelteni az olvasó figyelmét színekkel, dizájnnal, érdekes elemmel, mert amúgy egy pár másodpercet fog csak a CV-vel tölteni… Legyen könnyen emészthető, ízléses, csak a lényeges információk legyenek benne. Ebben a pár másodpercben lehet megfogni a figyelmet!