A munkahelyi kiégés 9 jele

Szerző: | 2017-03-03

Még a legjobb munkahelyen is találkozhatunk a kiégéssel (lásd korábbi cikkünket a burnout szindrómáról). Vegyük most sorra a legtipikusabb jeleket, tüneteket.

  1. Egészségügyi problémák: A kiégés negatív hatással van a mentális és a fizikai egészségünkre is. Ez sokféleképpen jelentkezhet. Hát vagy derékfájás, depresszió, szív panaszok, vagy csak gyakran leszünk megfázva, stb. Ebből következtethetünk a nem megfelelő munkakörnyezetre (nyilván ez nem rakétatudomány, de van, amikor az embernek nem tűnik ez fel.) Mérlegeljük, hogy mit áldozunk az egészségünk rovására.
  2. Kognitív nehézségek: A stressz, és a kiégés rossz hatással van agyunk kognitív funkcióira. Ide tartozik a memória, a döntési képeség, a figyelem, az érzelmi kontroll. Ha azt vesszük észre, hogy buta kis hibákat vétünk, elfelejtünk fontos dolgokat, rossz döntéseket hozunk, vagy esetleg érzelmi ingadozásaink vannak, akkor az a kiégésnek is betudható.
  3. Nehézségek a munkahelyi és magánéleti kapcsolatok terén: Még ha úgy is érezzük, hogy uralmunk alatt tartjuk a stresszt a munkahelyünkön, akkor is sokszor kijön belőlünk otthon a felgyülemlett düh, harag, idegbaj, stb. (ugye amikor hazavisszük a munkahelyi dolgokat…) Emiatt legrosszabb esetben akár kapcsolatok menhetnek tönkre, családok eshetnek szét. Valakinél ez úgy jelentkezik, hogy otthon ingerült, indokolatlanul keveredik konfliktusba a szeretteivel, de valaki úgy kezeli ezt a helyzetet, hogy egyszerűen elhanyagolja a családtagjait. Ugye ez nem éri meg?
  4. Hazavisszük a munkát: Ha már otthon is csak azon tudunk aggódni, hogy még be kéne fejezni egy jelentést, vagy fel kéne hívni még egy ügyfelet, vagy bármi hasonló, akkor az már szintén a kiégés jele lehet. Csak azon idegeskedünk még az ágyban is, hogy vajon elfelejtettünk-e valami fontosat odabent… Ez pedig nem jó.
  5. Fáradtság: Erre sem nehéz következtetni. Nyilvánvalóan jobban elfáradunk valamiben, amit már nem szeretünk csinálni. Persze abban is el lehet fáradni, amit szeretünk, de abban nem úgy. Az a jól eső fáradtság. Tipikus jelek ilyen esetben a 10 óra alvás után is fáradtan kelés, a kóros kávéfogyasztás, vagy a nap közbeni folyamatos ásítozás.
  6. Negativitás: A kiégés mindig negatív érzelmeket, unottságot, panaszkodást, elégedetlenséget szül. Amiktől eddig izgatottak lettünk, azok ma már nem érdekelnek minket. Úgy érezzük, hogy bármennyit is teszünk a munkánkba, mi nem kapunk vissza cserébe semmit? Ideje elgondolkodni, hogy mi lehet a megoldás…
  7. Motivációnk elvesztése: Az elején mindent rózsaszín szemüvegen keresztül látunk. A motiváció magától jön, hiszen lett egy új munkahelyünk, ami tök jó, nem? A kiégés időszakában már nehezen találjuk meg a motivációt arra, hogy befejezzük a munkát. Vagy egyáltalán nekiálljunk. Persze lehet, hogy megcsináljuk, hiba nélkül, ahogy azt kell. De érzelmileg már nem úgy éljük meg. Nem vagyunk rá büszkék, nem is érdekel minket. Csak úgy megcsináltuk…
  8. Teljesítményromlás: Az előző ponthoz kapcsolódva: valakinél totális mélyrepülés indul meg ilyenkor. Sokkal kevesebbet, vagy rosszabbul teljesítünk. Ez különösen jellemző azokra, akik azért égnek ki, mert sikeresek. Sokat dolgoznak, túlvállalják magukat a karrierjük érdekében, stb. Ha csökkenő tendenciát érzünk ezen a területen, akkor ne halogassuk a kezelést.
  9. Ön-kontroll: Sokszor a nehéz időkben a könnyebb utat, a könnyebb megoldást választjuk. Csak azért, mert az éppen akkor jobb érzés (a legkisebb ellenállás törvénye). De ez még nem jelenti azt, hogy ezek jót is tesznek nekünk. Ilyenkor könnyebben hozunk rossz döntéseket, és könnyebben csábulunk el bizonyos dolgoknak. Ne tegyük.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

tizenhárom − tíz =