Hogyan írjunk személyre szabott motivációs levelet?

office-365-business-related-02-jpgMinden évben milliókat költenek el a cégek a vállalati brand-re, image-re. A tulajdonosok azt akarják, hogy az emberek gondolkodás és erőfeszítés nélkül felismerjék cégüket, már egyetlen pillantásból is. Ez a gyakorlatban mindenféle média és sajtóanyag elkészítését, marketing folyamatokat, designer munkát, és hasonlókat jelent. Időben és pénzben is jelentős kiadások, és komoly szakmai hátteret igényelnek. Az álláskeresőknek ehhez hasonló módon kell önmagukat „brandelni” ahhoz, hogy sikeresek legyenek a munkaerő-piacon.

A motivációs levél, vagy kísérő levél az egyik legfontosabb ebben a folyamatban. Ez nyitja ki az ajtót, ez indítja el a társalgást, és ez adja az alapját a rólunk kialakult első benyomásnak. Ezért szerepének fontossága vitathatatlan, még annak ellenére is, hogy sok helyen már nem kérnek ilyet. Véleményem szerint az e-mail rövid üzenete – amiben elküldjük az önéletrajzunkat és leírjuk, hogy melyik állás érdekel minket – is tekinthető motivációs levélnek.

A legtöbb álláskereső tisztában van azzal, hogy mennyire fontos a jól megírt motivációs levél. Biztosan mindenki görnyedt már órákat a számítógépe fölött, hogy valami nagyon kreatív és szépen, érdekesen megfogalmazott szöveggel rukkoljon elő. Azonban jóval kevesebben fektetnek energiát abba, hogy a motivációs leveleket egyesével, részletesen az álláshoz igazítsák. A nyájas, minden álláshirdetésnek célzott szövegek nem fognak előrébb juttatni minket. Azonban ha minden apró részletet megpróbálunk összekapcsolni a hirdetésben talált információkkal, a cég hátterével, és igyekszünk saját életutunk és az elvégzendő munka között párhuzamokat találni, az már sokkal célravezetőbb!

Kezdjük a releváns dolgokkal!

A cégeknek van egy bizonyos igénye, az álláskeresőnek pedig kvalitásai. Olyan embereket keresnek, akiknek a kvalitásai megfelelnek az igényeknek. Ez tiszta sor. Levelünk tükrözze azokat a készségeket, amikre (kimondva, vagy kimondatlanul, leírva, vagy leíratlanul) a munkáltatónak szüksége van. De kerüljük az önéletrajzunk átmásolását, az ottani információk ismételgetését, valamint az üres, sablonos tartalmakat. Az említésre méltó, releváns dolgokat emeljük ki, ne azt hogy jó csapatjátékosok vagyunk, és kiváló a kommunikációs képességünk.

A nevek számítanak!

Az emberek szeretik a nevüket nyomtatva olvasni. Főleg ha a beosztásuk is szerepel mellette. Ha a hirdetésben van megadva név illetve beosztás, akkor neki címezzük a levelet! Nem tisztelt hölgyem vagy uram, hanem tisztelt XY osztályvezető úr! Járjunk utána a dolgoknak. Nézzünk szét a LinkedIn-en, hívjuk fel a céget, keresgéljünk a weboldalán. Sokkal jobb, ha személyre szólóan címezzük, nem pedig csak általánosságban szólítjuk meg a munkáltatót! Ha többen is foglalkoznak a toborzással, vagy nem tudjuk sehogy sem kideríteni, hogy kinek címezzük, akkor inkább címezzük a cégnek, vagy személyzeti, vagy HR osztálynak.

Mondjuk el, hogy akarjuk a munkát, és azt is, hogy miért!

Legtöbbünk a saját eredményeinkre és kvalitásainkra fókuszálunk, de gyakran megfeledkezünk róla, hogy a kiválasztási folyamat nem rólunk szól! A munkáltató nem nekünk akar szívességet tenni, nem az érdekli, hogy egy idegennek megadhassa álmai munkáját. Csak az érdekli, hogy a problémája meg legyen oldva. Olyan embert keresnek, akinek az alkalmazása megéri a cégnek. Nézzük meg a weboldalakon a „Rólunk” menüpontokat, és saját céljainkat állítsuk párhuzamba a cég céljaival, küldetésével, stb.

Beszéljünk a nyelvükön

Használjunk megfelelő nyelvezetet. Nagyon nem mindegy, hogy milyen céghez jelentkezünk, és az sem, hogy milyen munkakörbe. Az alapvető illemtani szabályokat tartsuk be nyilván, de igyekezzünk az adott munkakörben általánosan elfogadott, mégis professzionális nyelvezetet használni. Ez nem jelenti azt, hogy egy gépkezelőnek akadémiai szinten kellene fogalmazni. Ha az segít, mondjuk fel diktafonra először amit szeretnénk leírni, majd ezt javítgassuk.

A bemutatkozó rész

Az elején röviden és tömören tisztázzuk, hogy hova szeretnénk jelentkezni. Ezzel ne húzzunk sok időt, inkább koncentráljunk arra, hogy egy rövid, tömör, frappáns bemutatkozást írjunk magunkról, ami megmarad az olvasó emlékezetében. Ha ezen a ponton megragadjuk a figyelmét, akkor a további részekre is nagyobb eséllyel fog odafigyelni a HR-es.

Legyen egy sablonunk

A motivációs levél pozíciókhoz igazítása nem jelenti azt, hogy mindig teljesen újat kellene gyártanunk. Legyen egy alap sablonunk, és ezt formálgassuk. Így időt takarítunk meg. Készítsünk egy átfogó alap design-t. A fejléc szinte mindenhol azonos lesz, illetve az első pár sor is. Megírhatjuk a vázát is a levélnek, és csak tartalommal kell majd feltölteni.

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

További cikkek

40 vagy 25 óra?40 vagy 25 óra?

Milyen hatással van agyunkra a teljes munkaidő? A legújabb kutatások szerint 40 év fölött már nem kellene heti 40 órát dolgoznunk! Ha 40 év fölöttiek vagyunk, akkor egy végigdolgozott hét