A minap kaptam egy nagyon szép pályázatot a munkahelyemen. Jelentkezett egy ember, szép szakmai múlttal, nagyon szép önéletrajzot és motivációs levelet írt. Profi munka volt, és jól esett nagyon, hogy kifejezetten személyre szólóan nekem írta. Csak az volt a baj, hogy Demeter helyett Domonkos Marcellnek hívott 🙂 Nem ezen múlt a pályázata, de azért kellemetlen baki. Ennek apropóján nézzük meg, hogy miket nézzünk át százötvenszer mielőtt elküldjük a levelet!
- Az illetékes menedzser neve: Először is bizonyosodjunk meg róla, hogy biztosan a megfelelő embernek címeztük-e a levelünket. Valóban ő az adott területért felelős menedzser? Véletlenül se küldjük a kollégájának, mert lehet, hogy felkészületlenség és igénytelenség vádja fog érni minket. Ma már nem eget rengető tudomány kideríteni egy nevet. A Linkedin-en sok mindenki fent van, általában releváns adatokkal, de legrosszabb esetben a cég recepcióján is érdeklődhetünk telefonon. Felhívjuk őket, és elmondjuk, hogy mit szeretnénk, nagy valószínűséggel fognak segíteni, (bár sokan védik a munkatársakat a fejvadászcégektől, és lehet hogy nem adnak ki ilyen infót) Ha ez megvan, mindig ügyeljünk a helyesírásra, és a beosztásra is. Ha nem tudunk tényleg semmilyen információt kideríteni, akkor hagyatkozhatunk a formális levél megszólítási szabályaira, de ne ez legyen a prioritásunk.
- A cég neve: Ugyanez vonatkozik a cég nevére is. Főleg a külföldi, vagy fantázianévvel rendelkező vállalatoknál legyünk nagyon körültekintők. Írjuk le helyesen, figyeljünk rá, hogy Kft, Bt, Nyrt, és véletlenül se írjuk a szomszéd cég nevét, vagy az előző helyét, ahova a pályázatunkat elküldtük. (Azt hiszitek viccelek? Nagyon sok ilyen pályázat van!)
- Kontakt-infó: Ez az önéletrajzra, LinkedIn-re, Profession.hu regisztrációra is vonatkozik. Semmi nem kellemetlenebb, mint hogy a világ legjobb pályázata azért áll meg, mert rossz telefonszámot vagy e-mail címet adtunk meg, és nem érnek el minket. Én nap mint nap találkozom ezzel, egyszerűen nem érem el sehogy az illetőt, mert elírta a számot. De volt olyan is, aki azért szabadkozott, mert egy fél éve lépett be az e-mailjébe, mert már nem azt használja. És hát emiatt csúszott le egy meglehetősen jó állásról…
- Dátumok: Én speciel nem mindig írok dátumot, szerintem nem igazán lényeges, ha az adott pozícióra van szabva a levél. Ha mégis ragaszkodunk ehhez, és régebbi minta levelet szeretnénk az új pályázathoz felhasználni, akkor ne felejtsük el átírni a régi dátumot az aktuálisra.
- Hosszúság: Nem fogják végigolvasni, ha 3 oldal hosszú. De akkor sem, ha 2… Legyen rövid és tömör, lényegre törő. Korábban már írtunk sokszor a tartalomról, ennek a bejegyzésnek most nem az a célja. Ha pl. egy internetes felületen keresztül küldjük el, akkor ügyeljünk a karakterszámra, és ahhoz viszonyítva fogalmazzuk meg a mondandónkat. Kliséket és közhelyeket kerüljük itt is.
- Formátum: Szép lenne a világ, ha mindenki egyforma betűtípusokat és számítógépeket használna. Nagy az esély arra, hogy a szépen megszerkesztett CV-nk totálisan szétcsúszik egy másik verziójú szövegszerkesztő programban történő megnyitáskor. Ezért csak a PDF fájlformátumot javaslom.
- Helyesírás: Nyomtassuk ki, olvassuk át még egyszer papíron is, adjuk oda 2-3 embernek, hogy nézzék át. Mindig akad valami úgyis, higgyük el… Szóval ne lazáskodjuk el. Tök kellemetlen utána észrevenni ezeket.