A legtöbb értékesítőnek eladni egy terméket vagy szolgáltatást simán megy. De egy újabb értékesítői pozícióra pályázni néha olyan, mint az a vevő, akit a legnehezebb meggyőzni… Itt van öt kérdés, ami segít felkészülni egy sales-es interjúra.
- Meséljen el egy esetet, amikor elvesztett egy üzletet! Minden értékesítőnek van elvesztett üzlete, ez elkerülhetetlen. De az sokat dob egy interjú eredményén, ha ezt belátjuk, és inkább optimizmussal értékeljük az esetet, mintsem másokra mutogatással. Az interjúztató azt szeretné tudni, hogy mit gondolunk, mi volt az oka, illetve hogy mit tanultunk az esetből. Az a jelölt mindig jobb, aki a hibáiból tanul, és nem másokra akarja hárítani a dolgot.
- Kérem, mesélje el nekem az egyik értékesítési folyamatát az elejétől a végéig! Itt nem egy laza ujjgyakorlatot kell bemutatnunk, hanem igyekezzünk olyat, ami nehéz eset volt, de sikeres. Itt arra keresik a választ, hogy mennyire metodikusan csinálunk végig egy komplex folyamatot, és hogyan keressük a megoldást a nehézségekre.
- Meséljen nekem a tervszámairól. Mivel banki értékesítőket keresek én is, azért pontosan tudom, hogy mennyire fontos ezt tisztázni. Mindenki értékesítési munka ösztönzéssel kell, hogy együtt járjon, ehhez pedig tervszámokat, targeteket kell felállítani. Az interjún az a jó, hogy a jelenlegiekkel tisztában vagyunk, és érthetően, összeszedetten el tudjuk mondani, hogy hogyan is állunk ezekkel.
- Ha már itt tartunk, mit gondol, milyen a jó ösztönző/jutalékrendszer? A cégek vagy azt csinálják, hogy alacsony alapbért adnak nagyon magas jutalékkal, vagy fordítva. Minden piaci környezet, szegmens, iparág, szektor mást diktál, úgyhogy nem mindenhol működnek ugyanazok az alapvetések. De a jelölt személyisége is nagyban befolyásolja, hogy milyen ösztönzési rendszert szeret. Amikor elmondjuk, hogy szerintünk hogy lenne jó, akkor pont arra kíváncsiak, hogy az ő struktúrájukba mennyire vagyunk beilleszthetőek, illetve mennyire vannak jó ötleteink az ösztönzőrendszerrel kapcsolatban.
- Hogyan szervezi meg egy átlagos munkanapját? Ennél a kérdésnél szabad unalmasnak lenni. A sales egy izgalmas munka, sok pörgéssel, de mindenhol lesznek unalmas napi rutin feladatok, adminisztráció, stb. Ezért itt jöhet az az uncsi válasz, hogy megvan a napi rutinunk, reggel leellenőrizzük az e-maileket, megcsináljuk amik kellenek, összekészülünk az ügyfél-találkozókra, kinyomtatjuk a szükséges dokumentumokat, stb. stb. A nap végén pedig lezárjuk a napi folyamatokat, elrendezünk mindent, előkészülünk a következő napra.