Milyen esetekben a legfontosabb az őszinteség, ha munkát keresünk?

Szerző: | 2018-09-21

Igen, több cikket is írtunk már arról, hogy mikor érdemes kicsit “kikozmetikázva” írni önéletrajzot, milyen esetekben kell másképp fogalmazni, és mikor megengedhetők apróbb “füllentések” A kiválasztási folyamatok során azonban vannak olyan dolgok, amiknél kifejezetten fontos az, hogy őszinték legyünk. Napi munkám során gyakran találkozom olyan esetekkel, amikor azt érzem, hogy az alábbi témákban nem őszinték velem a jelöltek. Vannak olyanok, amikor megértem, és vannak olyan, amikor nem. Nézzük ezeket a kérdéseket.

  1. Mivel is szeretne foglalkozni? Nagyon sokan jelentkeznek nagyon sokféle munkára. Vegyünk példának egy banki értékesítő feladatkört. Ez nem való mindenkinek, mert egy meghatározott személyiségstruktúra kell hozzá. Mégis sokan azt mondják, hogy ezt akarják csinálni, ők ebben jók, és simán bevállalják a sales-es munkát. Azonban még ha át is mennek a szűrőn, és felvételre kerülnek, nagyon gyakran derül ki pár hónap után, hogy ők ezt egyáltalán nem akarják, de már nagyon kellett valami munka… Olyan munkára sose mondjuk, hogy akarjuk csinálni, amit biztos hogy nem akarunk. Logikusnak tűnik, de mégis belefutunk ebbe.
  2. Bérigény. Itt leginkább akkor szokott probléma lenni, amikor a jelöltnek magasabb a piaci értéke, mint amennyivel a cég gazdálkodni tud. Ilyen-olyan okokból van aki szándékosan kevesebbet mond, mint amivel valóban elégedett lenne, csak hogy végre legyen munkája. Én meg szoktam kérdezni, hogy mi az a szintű bér, amivel komfortos lenne, amiért szívesen dolgozna. Legtöbben elmondják teljesen reálisan, és kb, csak az esetek 10-20%-ában szoktam találkozni nagyon elszállt igényekkel. De aki alálő, az hamar motiválatlan lesz, és ők szoktak a leghamarabb elkerülni egy cégtől.
  3. Szakmai tapasztalat. Sokan elkezdik körbemagyarázni, hogy márpedig ők értenek ahoz a bizonyos dologhoz, ami az elvárások, vagy előnyök között szerepel. Van aki tök jól el is tudja hitetni (bár általában ez kibukik már egy HR-es körön is), de legkésőbb a szakmai meghallgatáson elvéreznek. Ők nem csak a cégnek, de maguknak is hazudnak, és nem csak a cég idejét, hanem a sajátjukat is rabolják ezzel. Akik pedig az első ponthoz hasonlóan mégis átmennek a rostán, akkor  ott szoktak keletkezni a nagy bakik, a beégések, vagy rosszabb esetben akár a compliance problémák is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

kettő × 3 =