Mi a legnagyobb dilemmája azoknak, akik életükben először kerülnek vezetői pozícióba? Hát valószínűleg nagyon sok minden jár az agyukban, de még talán az egyik leggyakoribb kérdés mégis az, hogy mitől fognak tisztelni a beosztottak minket?
Mivel tudják, hogy még nincs hivatalosan rutinunk vezetésben, ezért lehet, hogy azt a fajta kellő tiszteletet sem fogják megadni, amit egy rutinosnak megadnának.
Négy alapvetően fontos kérdést kell ilyen esetben feltenni, ami jó irányba állíthatja a dolgokat.
1. Felállítottuk-e megfelelően a célokat? A nagy lelkesedés közepette ne felejtsük el, hogy ez nem csak egy ajándékba kapott menő státusz, de felelősség is. Nagyon fontos, hogy az elején minden kollégával megbeszéljük azt, hogy ők mit szeretnének, és mi mit várunk el tőlük. Ha kell, ezt akár napi/heti szintre lebontva is meg lehet beszélni, hogy mik a tervek, célok, elvárások.
2. Milyen gyakran egyeztetünk velük személyesen? egy jó vezető törődik az embereivel. Ehhez pedig az kell, hogy rendszeresen leüljön velük, akár csak hetente egy fél órát beszélni. És itt nem feltétlenül csak a szakmai dolgokról kell, hanem a lelki, magánéleti dolgokról is. Természetesen, ha az illető ezt szeretné. A lényeg, hogy mutassuk ki, hogy valóban érdekel, hogy kivel mi van, és biztosítsuk őket a támogatásunkról akár ilyen ügyekben is. Legyünk tisztában a beosztottaink ilyen jellegű dolgaival. A motivációikról, terveikről, leterheltségükről, és minden egyébről tudni kell.
3. Ismerik a saját szerepüket? A beosztottaknál nagyon fontos, hogy értsék, és tisztában legyen a „big picture”-el is. Érzékeltetni kell velük, hogy nélkülük megáll a cég, és igen is nagyon fontos elemei egy akár óriási nagy szervezetnek is. Ez a legtöbb ember motivációs struktúrájában eléggé erőteljes, és ha ezt nem látják, vagy érzik, akkor alulmotiváltak lehetnek.
4. Valóban a megfelelő ember van alattunk? Ehhez már tényleg kell rutni, de elég rövid idő alatt kiderül az, hogy csak alulmotivált valaki, vagy pedig tényleg nem alkalmas („fit”) arra a munkakörre. Ha úgy alakul, hogy a cégen belül nincs megoldás, és a csapat érdekében jobb, ha elválnak az utak, akkor ne próbáljuk meg egyedül megoldani. Beszéljünk egy nálunk tapasztaltabb menedzserrel, és mindenképp kérjük a HR segítségét is. Már csak azért is, mert komoly munkajogi dolgok is történhetnek, ha megfelelően járunk el egy ilyen helyzetben.