A technológia nemcsak a magánéletre hat ki, hanem a munkaerőpiacra is. Manapság már így is számos területen megfigyelhető, ahogy a technológia begyűrűzött egyes szakmákba. Nem kell messzire menni, a kereskedelemben figyelhető meg leginkább ez az áttörés. Miben is mutatkozik meg ez? Az emberi munkaerőt leváltják az önkiszolgáló pénztárak. Gyorsan, és zökkenőmentesen végezhetjük el a fizetést. Egyre több szuper és hipermarketben megfigyelhetőek az önkiszolgálópénztárak. Ráadásul egyretöbben is használják a készülékeket.
Nemcsak a kereskedelem került veszélybe, de a fejlett országokban már a turizmus is ki van téve a technológia hódításának. Svédországban például már magunk végezhetjük el a bejelentkezést egy hotelben. Amennyiben a módszer beválik, akkor előbb vagy utóbb a recepciós munkakör is feleslegessé válhat.
Nemcsak a turizmusban figyelhető meg a technológia térnyerése. A különböző ügyfélszolgálatoknál is robot asszisztenssel „kommunikálhatunk”, aki képes felismerni a problémát címszavak segítségével. A bonyolultabb eseteknél beszélhetünk emberi hanggal. Az ügyfélszolgálat mellett a vendéglátásban is megfigyelhetőek változások. Vannak olyan helyek, ahol már a robotpincéreket tesztelik az éttermek. Mi lesz így a felszolgáló szakmával?
Mindezek mellett már az egészségügyben is nyomon követhető a fejlődés. Külföldön robotot teszteltek, amely leveszi a vért a páciensektől. Azt tesztelték, mennyire hatékonyabb egy robot, mint egy nővér. A robot még csak „gyerekcipőben jár”, de egy nap hasznos segítség lehet az orvosok, és nővérek számára. Láthatjuk, hogy a technológia lassan, de biztosan hódítja meg a különböző szakterületeket. Azt lehet mondani, hogy leginkább monoton munkákban kiemelkedők a robotok. A kreatív munkafolyamatokban az ember még mindig hatékonyabb.
Egyes szakmának mi lesz a sorsa, egyelőre nem tudni, egyet biztosan lehet állítani: a munkaerőpiac átalakulóban van, és mindezt már mi is észrevehetjük!