Magyarországon számos vállalatnál megfigyelhető az elvándorlás. Ez korántsem tesz jót a cégeknek, mert időbe telik mire találnak utánpótlást, és még több időbe kerül, hogy az új munkavállaló betanuljon, jobb esetben meg is tartsák. A vállalatoknak ezen a területen kell folyamatosan tanulniuk, miként tartsák meg a munkavállalót. Milyen okok vezetnek ahhoz, hogy tömeges elvándorlás történjen meg egy cégnél?
- A be nem tartott ígéretek! Szerintem ezt nem kell túlragozni! Tele a padlás a jobbnál jobb ígéretekkel, amelyek az állásinterjúban jól csengtek. Bérkiegészítést, vagy cafeteriat kapunk, nem kell túlórázni, és sorolhatnánk. A vállalatok ezzel követik el a legnagyobb hibát. Olyat ígérnek, amit részben, vagy egyáltalán nem tudnak teljesíteni. A munkavállaló rögtön kiábrándulhat a cégből, és érthető módon továbbállhat.
- Az embertelen bánásmód! Senki nem szeret úgy bejárni, dolgozni, hogy a gyomra görcsben van. Állandó feszültséget érez, vajon ma mi történhet alapon? A vállalati vezetésnek tudatosítaniuk kell magukban, hogy a dolgozók is emberek, és vannak olyan munkavállalók, akik nem irodában dolgoznak! Minőségi munkát stressz hatása alatt nem lehet végezni, mert úgy sokkal többet hibázhatnak. Ha az alkalmazott rendszerint csak kritikát kap, és úgy érzi, nem becsülik meg, akkor otthagyja a céget. Legfőképpen ez a fizikai munkásokra lehet jellemző! Mi ebből a tanulság? Az ilyen vezetésnek van mit elsajátítania az érzelmi intelligenciáról!
Beszéljünk egy kicsit a munkaerő megtartásról is. Milyen módszerek segíthetik a vállalatokat, hogy megbecsüljék alkalmazottaikat?
- Nagyon fontos a fogadtatás. Nem mindegy, hogy a munkavállaló milyen vezetői, vagy kollegiális támogatást kap. Egy új dolgozónak mindig nehéz dolga van az első időben. Be kell illeszkednie a társaságba, ráadásul meg kell tanulnia elvégezni a munkafolyamatokat. Mindenki azt szeretné, ha gyors lenne a betanulási folyamat, de ez emberfüggő. Van, aki gyorsabban megjegyzi az információkat, és van, akinek több időre van szüksége. Szép fokozatosan lássuk el infókkal az új munkatársat, és dicsérjük meg, ha jól teljesít. A kezdeti időszakban ennek nagyhatása van.
- Az alkalmazottaknak a jól teljesítésen túl elkötelezettséget is érezniük kell a vállalattal szemben. Akkor tudnak minőségi munkát végezni, ha tudnak azonosulni a cég filozófiájával. Ehhez egy olyan vezető szükséges, aki tisztában van a célokkal, és ezt hatékonyan közvetíti a beosztottak számára is. Továbbá az emberség, a tisztelet, és a kapcsolat is mérvadó. Fontos egyensúlyban tartani a készségek és az új kihívások közötti egyensúlyt. Ehhez nem csak felszínesen, de mélységben is ismerni kell a munkavállalókat, személyiségüket. Ha valakit kirobbantunk a komfortzónájából, meg kell nézni mennyire, birkózik meg az új helyzettel. Ha nem, akkor stresszes lesz, nem fog tudni jól teljesíteni, ami kihathat a munkahelyi kapcsolatokra is. Ezért is ez a legfontosabb tényező: Oda kell figyelni, meg kell ismerni, és foglalkozni kell az alkalmazottakkal.