Hosszú távú fejlődési pályára van szüksége a közoktatásnak

Oktatás fejlődés

Változást szorgalmaz a Magyar Tudományos Akadémia a közoktatás helyzetének javítására. Közleményükben arra figyelmeztetnek, ha elmarad a hosszútávú fejlesztés, a fiatalok nem tudják megállni a helyüket a munkaerőpiacon.

Cselekvésre szólítja fel a kormányt a magyar közoktatás megreformálása érdekében a Magyar Tudományos Akadémia egy friss állásfoglalásban – számolt be a Portfolio.

Az MTA úgy látja: a mai rendkívüli válsághelyzet súlyos kockázatokat hordoz magában, de esélyt is kínál egy régóta várt fordulatra, amely a hazai közoktatást hosszú távú fejlődési pályára állíthatja. E nélkül a sürgető fordulat nélkül azonban elvész az esélye annak, hogy közoktatásunk betöltse feladatát, azaz olyan állampolgárokat neveljen, akik eligazodnak modern világunkban, megállják helyüket a 21. század munkaerőpiacán, képesek önállóan gondolkodni és véleményt alkotni, etikus döntéseket hozni, alkalmasak az önképzésre, az életen át való tanulásra, ugyanakkor felelősséget éreznek szűkebb és tágabb közösségük iránt – vélekednek, hangsúlyozva, hogy meglátásuk szerint sikeres családpolitika sem létezhet sikeres oktatáspolitika nélkül, és egy sikeres nemzetpolitikának mindkettő alapeleme. Az oktatási rendszer fejlesztése egyszerre morális kötelesség és gazdasági racionalitás – fogalmaznak.

Úgy vélik, a problémák egy része orvosolható a közoktatás költségvetésének jelentős bővítésével, mindenekelőtt a tanári bérek azonnali megemelésével. Ezen felül pedig vonzóvá kell tenni a pedagógusi életpályát: hosszú távra biztosítani kell a pedagógusok anyagi és erkölcsi megbecsülését, és az intézményrendszer működésének anyagi feltételeit – teszik hozzá. „Változás kell ahhoz, hogy a közoktatás helyzete kedvező irányt vegyen. A Magyar Tudományos Akadémia szorgalmazza ennek a változásnak az elindítását. Kérjük a Kormányt, hogy ebben – a szakmai szervezetekkel együttműködve – vállaljon vezető szerepet” – zárják állásfoglalásukat.

Forrás: atv.hu, portfolio.hu

További cikkek