A szűkös munkaerőpiacon a személyre szabott juttatásokat kínáló munkáltatók versenyelőnybe kerülhetnek, ez a fajta támogatás ugyanis egyre keresettebb a munkahelyeken – olvasható a BBC cikkében. Ha a szervezetek meg akarják tartani X generációs munkavállalóikat – ez főként az 1965 és 1980 között születetteket jelenti – akkor meg kell felelniük azoknak a kihívásoknak, melyek ezt a munkavállalói réteget lojálissá teszik, azaz maradásra ösztönzik.
Ezt a generációt szendvicsgenerációnak is nevezhetjük, ugyanis jellemzően kettős szorítás terhét viselik magukon. Nagyrészt ők felelősek idősödő szüleik gondozásáért, miközben gondoskodnak iskoláskorú gyermekeikről is. Ebben az élethelyzetben próbálják saját karrierjüket és egészségüket is menedzselni. A Salesforce nevű informatikai vállalat a közelmúltban idősgondozási juttatást indított az idősebb családtagokat támogató alkalmazottak számára, valamint az 50 év feletti korosztály számára a rák korai felismerését célzó programokat.
Támogatás az idősgondozásban
Az Adobe szoftvercég olyan szolgáltatásokat kínál, amelyek segítenek a munkavállalóknak a gyermekeik egyetemi felvételi folyamatát menedzselni, valamint támogatást jelentenek az idősgondozásban és az otthoni hozzátartozók ápolásában is szakmai segítséget nyújtanak. A menopauzát támogató szolgáltatások is megjelennek számos globális vállalatnál, kicsiknél és nagyoknál egyaránt. „Az ilyen szolgáltatások nyújtásának előnyei túlmutatnak a gazdasági hasznon” – mondja Peter Bamberger, a Tel Aviv-i Egyetem professzora, a Menedzsment Akadémia megválasztott elnöke.
Olyan szolgáltatásokról beszélünk, amelyek potenciális hatással lehetnek az ember gyermekeire és szüleire. A szervezetek nem csupán pénzügyi segítséget nyújtanak, hanem erős érzelmi kapcsolatot építenek ki ezzel az alkalmazottaikkal. Ez a fajta törődés nagy mértékben növeli meg a munkavállalói lojalitást. Egy szintén a BBC által ismertetett Gartner felmérés kimutatta, hogy egy átgondolt juttatási stratégia 11 százalékkal növelheti a munkavállalók maradásra való hajlandóságát, és 12 százalékkal növelheti a teljesítményüket.
Idős szülőknek szakembert vagy megfelelő intézményt találni időigényes és érzelmileg megterhelő feladat – mondja Bamberger. A munkaidő kárára is könnyen mehet egy ilyen életfeladat – ha a munkáltató segítő kezet nyújt hozzá, az a munkavégzés minőségére is jó hatással lesz. Öt generáció van jelenleg a munkaerőpiacon, így az egyforma juttatások kevés eséllyel jelentenek egyforma motivációt. A munkáltatók egyre inkább igyekeznek alkalmazkodni alkalmazottaik változó igényeihez, ami életszakaszonként változik – mondja Lauren Winans, a Next Level Benefits, egy pennsylvaniai, amerikai székhelyű HR-tanácsadó cég vezérigazgatója.
Hasonlóan a Z generáció számára vonzó diákhitel-támogatáshoz vagy mentálhigiénés támogatáshoz, valamint az ezredfordulósok számára vonzó termékenységi és ápolási juttatásokhoz, a középkorúaknak nyújtott juttatásoknak is az adott életszakasz kihívásaihoz kell igazodnia. „Az X generációsok valószínűleg vezető beosztásúak a szervezetükben” – mondja Winans. „Ha most még nem is ülnek a vezetői székben, hamarosan ott lesznek, így a vállalatok ezeket az embereket akarják bevonzani és megtartani.”
Menopauza-támogatás
Az egyik legnépszerűbb új juttatás a menopauza-támogatás. A menopauza nemcsak a munkavállalók, hanem a munkáltatók számára is kihívást jelent; a Mayo Clinic áprilisban közzétett tanulmánya szerint a menopauza tünetei évente körülbelül 1,8 milliárd dollár (1,42 milliárd font) kieső munkaidőt okoznak. Idén az amerikai Genentech biotechnológiai vállalat az egyik munkavállalói csoport kérésére bevezette a menopauza-specifikus ellátást 13 500 dolgozója és házastársaik vagy partnereik számára. A juttatás magában foglalja a tanácsadást, a menopauza tüneteinek kezeléséről szóló tanfolyamokhoz való hozzáférést és a megfelelő egészségügyi intézményekbe való bejutás biztosítását.
A menedzsmentkutatók szerint a munkavállalói juttatások hatása gyakran szimbolikus, azaz jelzésértékű. Carol Kulik, a Dél-Ausztráliai Egyetem humánerőforrás-menedzsmentre szakosodott professzora úgy fogalmaz: a juttatások egyszerre kézzelfogható dolgok, és pszichológiai szempontból is fontosak. Azt jelzik, hogy a munkáltató törődik veled és a képességeiddel, és hogy értékeli az olyan embereket, mint te. A kutatások alapján ez a szimbolikus hatás még azokra a juttatásokra is érvényes, amelyeket a munkavállalók nem feltétlenül vesznek igénybe.
Forrás: hrportal.hu