Hódít a mesterséges intelligencia

Mesterséges intelligencia hódítása

Egyre többet kerül szóba a mesterséges intelligencia szinte minden országban. Van ahol több ezer álláshelyet szüntethetnek meg emiatt, főként olyan helyeken, ahol közvetlenül nem kell kapcsolatba kerülni ügyfelekkel.

Elbocsátásokra állítólag nem kerül sor, de a vállalat egy csomó back-office pozícióban nem hirdetné meg újra a lemorzsolódás miatt megüresedett állásokat. Az IBM leállítja a felvételt az olyan, ügyfelekkel közvetlenül nem érintkező (back office) munkakörökbe, amelyeket ki tud váltani a mesterséges intelligenciára alapuló megoldásokkal – közölte a cég vezérigazgatója, Arvind Krishna a Bloombergnek adott interjúban.

A dolgozók 30%-át érintheti 5 éven belül

A megszorítások elsősorban azokat szerepköröket érintenek a New York-i székhelyű nemzetközi számítástechnikai óriásnál, mint amilyen például a humánerőforrás, és körülbelül 26 ezer munkahelyet érintenek. Krishna úgy látja, hogy a következő öt évben ezeknek a pozícióknak akár a 30 százalékát is megszüntetheti a mesterséges intelligencia és automatizálás, ami így nagyjából 7800 állást jelent. Az aktuálisan közel 290 ezer főt foglalkoztató IBM szóvivője ezt azzal egészítette ki, hogy az érintett feladatokat végző kollégákat nem bocsátják el, vagyis az elképzelés egyelőre csak a lemorzsolódás miatt megüresedett álláshelyekre, illetve azok be nem töltésére vonatkozik.

A Bloomberg emlékeztet arra a tervezett létszámleépítésre is az IBM-nél, ami az év eleji információk alapján a dolgozók 1,5 százalékát, 4 ezer főt érint majd. A vállalat szóvivője ezzel kapcsolatban tisztázta, hogy az IBM-nél nincs létszámstop, mindössze „tudatosan és megfontoltan kezelik a felvételt”: a bevételtermelő pozíciókra összpontosítva, és „nagyon szelektívek” az álláshelyek betöltéskor, amelyek nincsenek kapcsolatban az ügyfelekkel vagy a technológiával. Ahogyan az IBM 2022-es pénzügyi évét záró negyedéves jelentése kapcsán írtuk, a befektetők szemében nem az elemzői várakozásokat meghaladó, de így is stagnáló bevételek jelentették a fő problémát, hanem keveselték a menedzsment által bejelentett takarékossági intézkedéseket (értsd: elbocsátásokat).

Folyamatosan bővülnek az AI alkalmazások képességei

Erre ugyanis egy olyan helyzetben került sor, amikor a legnagyobb amerikai technológiai vállalatok tízezeres hullámokban csökkentik felduzzasztott állományukat. Ahogy az elmúlt hónapokban a mesterségesintelligencia-alapú alkalmazások, például a ChatGPT képességei látányosan bővültek, a szakértők is egyre gyakrabban figyelmeztetnek a munkaerőpiacot érintő lehetséges hatásokra. Ez egyrészt azt jelenti, hogy az ilyen eszközök általánosságban is egyre nagyobb szerepet kapnak a vállalatirányításban és az alkalmazottak felvételében, egyes területek (a tech, média vagy jogi iparágak) pedig különösen érintettek lehetnek.

Forrás: bitport.hu

További cikkek