Az információs és kommunikációs technológia rohamos fejlődésnek indult az elmúlt években, és ez nem fog véget érni. Az internetnek és az okos készülékeknek köszönhetően sok mindent el tudunk intézni kényelmesen. A fotelből intézhetjük pénzügyeinket, vásárolhatunk kedvünkre, vagy akár ételt is rendelhetünk. Ahogyan a mindennapjainkba bekúszott a technológia, úgy a munkaerőpiacot sem hagyta ki! Nézzük meg, hogy mely ágazatokra tett nagy benyomást:
Kereskedelem: Bizonyára találkozhattunk már önkiszolgáló pénztárakkal a különböző szuper vagy hipermarketekben. Vásárlásunk során nincs más dolgunk, csak lehúzni a terméket a pénztárnál, és fizetni. A technológia előbb, vagy utóbb, de el fog venni egy pozíciót a munkaerőpiactól. Természetesen nem mindenhol lehet még önkiszolgáló pénztáraknál fizetni, de már egyre több helyen elterjedt.
Ügyfélszolgálat: Bármikor hiba csúszhat a gépezetbe, így előfordul, hogy valami oknál fogva nincs internet szolgáltatás otthon. Köszönhető ez egy karbantartási munkálatnak. Ebben az esetben muszáj felhívnunk az ügyfélszolgálatot, és be kell jelenteni a hibát. Az első körben már ún. virtuális asszisztenssel kommunikálhatunk, akinek ha megadunk címszavakat, beazonosítja a problémát, és megoldást talál rá. Egyelőre a virtuális asszisztens csak egyszerűbb gondokat tud megoldani. Bonyolultabb eseteknél „élő” asszisztenssel tudunk kommunikálni.
Ez még csak töredéke az információs változásnak, de észrevehetjük, hogy egyre több területen tered hódít magának a technológia. Kétségtelenül kényelmesebbé teszi számunkra a mindennapokat, de munkaerő piaci szempontból munkahelyek szűnnek majd meg! Mindez arra ösztönözhet bennünket, hogy új szakmában, területen álljuk meg helyünket, és folyamatos tanulásra késztessen minket! Mindezt azért, hogy a folyamatosan változó világgal lépést tudjunk tartani!