Korábban már említésre került, hogy a digitális technológia mennyire átalakította életünket. Sokkal kényelmesebben, és zökkenő mentesebben el tudunk intézni mindent. Csak két egyszerű példával élve: Ha feladunk egy lottót, már nem kell lemennünk a sarki lottózóba, hanem az okos lottó alkalmazással rögtön megtehetjük tippjeinket. El szeretnénk utazni valahová? Nem kell bemennünk személyesen az utazási irodába repülőjegyért, interneten pár kattintás segítségével megvásárolhatjuk repülőjegyünket. Nemcsak a magánéletünkbe hozott gyökeres változásokat a technológia, hanem a munkaerőpiacra is nagy hatást gyakorolt.
Beszéltünk már arról, hogy melyek azok az ágazatok, amelyeket részben már bekebelezett: Az egyik a kereskedelem, a másik pedig az ügyfélszolgálat. Van azonban még két terület, amelyeket egyre inkább kisajátít magának a technológia. Most ezekről lesz szó:
Turizmus: Az ágazat sokféle munkakört tudhat magáénak, de a recepciós pozíciót pécézte ki magának a technológia. A fejlettebb országokban, (nem kell messzire menni) mint Svédországban, már magunktól kell bejelentkezni a szállodába egy készülék segítségével. Megadjuk adatainkat, a foglalási számot, magunknak állítjuk elő a kulcskártyát, és pár lépésben ki is tudjuk fizetni a szállás díját. Nagyon úgy tűnik, hogy a digitalizáció egyre mélyebben behatol a munkaerőpiacra.
Vendéglátás: Ahogy a turizmusban, úgy a vendéglátásban is megfigyelhetünk bizonyos változásokat. Gyorséttermekben már érintőképernyőn állíthatjuk össze rendelésünket, és a rendelési sorszám alapján asztalunkhoz hozzák azt. (Nem kizárt, hogy előbb vagy utóbb robotok hozzák ki számunkra a rendelést!) Külföldön ez már régebb óta működik, Magyarországon nem régóta lett bevezetve, de még nem mindenhol. Leginkább Budapesten a Mc Donald’s éttermek használják ki ezt a lehetőséget.
Modernitás, korszerűség, egyszerűség. Ezekkel a szavakkal is lehet jellemezni a jövőt, ami itt és most elkezdődött…