Minden vállalatnak az a legfőbb célja, hogy motivált, és szakmailag naprakész munkavállalókat foglalkoztasson, és a hírnevet növelje. Be kell látni, hogy ehhez kellő idő, és türelem szükséges. A cégek versenyeznek egymással, ki tudja a tehetségesebb jelentkezőket befogni a szervezetbe. Egy magára adó vállalat már foglalkozik azzal is, hogyan érzi magát az alkalmazott a munkahelyen, milyen benyomások érik őt nap, mint nap. Mi is ez a munkavállalói élmény, és kik vesznek részt a kialakításában? Miként választ egy jelentkező vállalatot? Ezekre a kérdésékre adunk választ.
Kezdjük talán egy hétköznapi példával. Ha választani kellene egy kólát, melyiket választanánk? A Coca-Colát, amit már mindenki ismer, vagy egy márka nélküli üdítőt? Minden bizonnyal sokunk a Coca Cola-t választaná, mert ismert márkáról van szó, finom is, és már nem pusztán magát a terméket vesszük meg, hanem egyfajta élményt is vásárolunk vele. Ez a márka sem úgy kezdte, hogy rögtön ismerte mindenki. Hosszú időbe telt, mire ismertségre tett szert. Bármilyen élményhez hozzá tudjuk kötni a márkát: egy családi összejövetelhez, Karácsonyhoz, randihoz, bármihez. Hasonlóképpen kell elképzelni a vállalatokat is. Arra törekednek, hogy minél ismertebbek legyenek. Egy nívós céghez sok mindenki be szeretne kerülni.
A munkavállalói élmény, egyfajta benyomás, ami a dolgozóban kialakul az adott vállalatról. Ez lehet jó, vagy rossz. Kialakításában részt vesz elsősorban a vezetőség, a HR, a marketing, az értékesítés, és maguk az alkalmazottak is. Egy szóban összefoglalva, mindenki. Egy jelentkező véleményét nagymértékben befolyásolhatja az állásinterjú, a vezető, vagy HR-es hozzáállása, egy kézfogás, az elköszönés stb. Apró tényezők ezek, de annál fontosabbak.
Az őszinteség: A vezetők jó, ha tisztában vannak ezzel. A munkavállalói élmény sérülhet, ha az alkalmazott azt tapasztalja, hogy az álláshirdetésben leírtak nem tükrözik a valóságot. A vezető legyen inkább őszinte. A munkavállaló a 3 hónapos próbaidő alatt felmondhat, ami persze veszteséget okoz a cég számára. Azonban még mindig kisebb a veszteség, ha ő mond fel, mintha olyannal ámítjuk, ami valójában nincs.
A visszajelzés: Nem lehet elégszer kihangsúlyozni, hogy a visszacsatolás a legfontosabb egy munkavállalónál, ami kihatással van az élményre. A nyílt, őszinte, minőségi kommunikáció többet jelent mindennél. Egy alkalmazott igen is igényli a folyamatos véleményezést, a fejlődést. Kíváncsi arra, hogy min kellene változtatnia, ha szükséges. Egy elkötelezett munkavállalónál nincs jobb dolgozó
Elmész? Ide bármikor visszajöhetsz! Nem mindegy, milyen vélemény alakul ki bennünk a vállalatról! Ha rossz szájízzel jövünk el, minden bizonnyal meglesz a véleményünk a cégről, és ha valaki érdeklődik tőlünk, jót nem igazán mondhatunk. Ha a vezetőség empatikus, akkor felajánlhatja nekünk azt a lehetőséget, ha bármi adódik, a vállalatra mindig számíthatunk. Soha nem tudhatjuk, mit hoz a jövő, elmegyünk, kipróbáljuk magunkat máshol, tapasztalatot szerzünk, és egy szép napon ugyanitt kamatoztathatjuk tudásunkat. Látható tehát, hogy a munkavállalói élmény mindvégig jelen van, a jelentkezésünktől kezdve egészen a távozásig… és még utána is velünk lesz, mert nem mindegy, hogyan gondolunk vissza előző munkahelyünkre