Egyre jobban az látszik, hogy a jövőben is a munkaerőmegtartásra kell koncentrálniuk a vállalatoknak. Különösen a kulcsembereket kell megbecsülni, hiszen nélkülük nem úgy mennének a mindennapi termelés és szolgáltatás. Gondoljunk bele, hogy egy kulcsember már hosszú évek óta a cégnél dolgozik. Ismeri a vállalatot, és szinte bármit képes elvégezni. Amennyiben egy vállalat elveszíti a kulcsemberét, könnyedén nagy bajba kerülhet. Miért is? Nézzük meg az okokat:
- Egy kulcsember elkötelezett a vállalat iránt, azonosul a célkitűzésekkel, és jól végzi a munkáját. Ha valami oknál fogva felmond, a cég akkor érezheti meg a hiányát, ha a mindennapokban szükség lenne rá.
- Ha a kulcsember elhagyja a céget, akkor a kapcsolatait is viheti magával, ezzel a vállalat kapcsolatok nélkül marad. Aki elismert egy szakmában, viszonylag könnyen talál munkát, azonban a kulcsszemélyt nagyon nehéz pótolni, sőt lehet, hogy nem is lehetséges.
- Általában a kulcsembereket kedvelik a munkavállalók, és fel is néznek rájuk, elismerik szaktudásukat. Ha egy kulcsember felmond, lehet, hogy a többiek is követik majd ezen az úton, ki előbb, ki később. A cégek megérzik a fluktuációt.
A munkaerő megtartás érdekében fel kell mérni a dolgozók igényeit. Mit tegyen a vállalat annak érdekében, hogy az alkalmazottak elégedettek legyenek. Ehhez persze ismerni kell a dolgozókat, foglalkozni kell velük. Időigényes a munkavállalókkal történő törődés, de hosszútávon kifizetődő, és egyben építi a bizalmat is.