A felmérések azt bizonyítják, hogy egyre inkább népszerű az otthoni munkavégzés és hatékony is. A cégek több mint ötven százaléka szerint jobb minőségű a távmunka, mint az irodában végzett. Az sem mellékes, hogy spórolni is tudnak a dolgozók, például az utazás költségeivel.
Elvárás lett az otthoni munkavégzés
Az elmúlt néhány évben, elsősorban a COVID járvány munkaerőpiaci mellékhatásaként, jelentősen átalakult az, mit gondolunk a munkavégzésről, mit tartunk elsődlegesen fontosnak. Ezek a változások egyaránt tetten érhetőek a munkaadók hozzáállásában és a munkavállalók attitűdjében is. Elvárás lett a távmunka-lehetőség. Míg néhány évvel ezelőtt különleges plusznak számított, ha egy munkaadó lehetővé tette, hogy egy-egy szakember otthonról (is) dolgozhasson, ez rengeteg munkakörben mostanra általános elvárás lett a munkavállalók részéről. És egyre kevesebben elégedettek a heti egy-két nap home office opcióval.
A távmunkások hatékonyabbak az irodai dolgozóknál
A Gallup nemzetközi felmérése szerint a megkérdezett szakemberek 35 százaléka azt mondta, gondolkodás nélkül váltana munkahelyet, ha az új pozícióban teljes otthoni munkavégzésre lenne lehetősége. Hatékonyabb, aki otthonról dolgozik, és még spórol is. Arról is érdekes adatok láttak napvilágot, hogyan változott az otthon dolgozók hatékonysága. Szintén nemzetközi adatok mutatják, hogy a cégek 65 százaléka arról számolt be, hogy távmunkásaik hatékonyabban dolgoznak, mint azok, akik az irodában töltik a napot. Az adatok elemzéséből úgy tűnik, hogy a közlekedésen megspórolt időt a munkavállalók legnagyobb része nem magára fordítja, hanem annak egy részében is dolgozik, így valójában több feladatot képes elvégezni a nap során.
Spórolnak a bejáráson és az étkezésen is
Emellett pedig átlagosan 15-20 ezer forintnyi megtakarításról is beszámolnak az otthon dolgozó emberek, ami részben a közlekedési kiadásokból jön össze, részben pedig abból, hogy nem kell az irodában megoldaniuk az étkezést napközben. A magyar cégek 15 százaléka már a munkavállalókra bízza, hol szeretnének dolgozni. A magyar vállalati szféra HR trendjeit feldolgozó Randstad kutatás érdekes eleme az, amely szerint a hazai cégek 15 százaléka ad teljesen szabad kezet a dolgozóknak abban, hogy eldönthessék, hol dolgoznak. Emellett 32 százalék heti két otthoni napot, 28 százalék pedig heti 3 napot engedélyez távmunkában.
Az új helyzet sajátos nehézségeket hozott. A rugalmasság irányába haladó munkaerőpiaci trendek érdekes új kihívások elé állítják a cégeket. A legnagyobb problémát a távmunkát végzőkkel kapcsolatban az jelenti, hogyan tanítsák be az új dolgozókat, hogyan hangolják össze a vezetők a különféle csapatok munkáját, hogyan tartsák fent a cég iránti lojalitást, de az is egy újonnan felmerülő kérdés, milyen speciális juttatásokkal motiválhatók az otthon dolgozó kollégák.
Forrás: uzletem.hu