Válaszút előtt a vállalkozások

Magyarországon a rendszerváltás után indult el a saját vállalkozások alapításának időszaka, ezek a vállalkozások most elérkeztek egy mérföldkőhöz, az eltelt évtizedek után generációváltás következik.

A generációváltással kapcsolatban kevés a hazai tapasztalat, azonban egyes nemzetközi kutatások szerint a vállalkozások 80 százaléka ezt a változást nem éli túl. Ez nem csak a vállalkozások számára hatalmas kockázat, de a magyar gazdaság számára is vészjósló arány Molnár Szabolcs, a Generation Partners ügyvezető igazgatója szerint.  Az érintettek sok esetben csak a családi vállalkozás átadásának technikai teendőire fókuszálnak, azaz a vagyon szétosztására, az átadással kapcsolatos jogi kérdések tisztázására, a szervezeten belüli és kívüli kapcsolatok folytonosságának megőrzésére, a családi alkotmány megírására. Természetesen ezek tisztázása nélkülözhetetlen a siker szempontjából, azonban egy másik, legalább ennyire fontos tényező jelentőségét rengetegen alábecsülik: a folyamat szereplőinek érzelmeit. Akik bár tudják, legalábbis sejtik, hogy az imént említett technikai dolgokat fontos végrehajtani, de érzelmileg nem tudnak mellette elköteleződni.  Az elmúlt évtizedben számtalan esetben olyan tanácsadó cég után kerültünk megbízóinkhoz, akik mindig csak az egyik oldalt – a technikait vagy az érzelmit – képviselték. Azt tapasztaljuk, hogy a siker érdekében szakértő kezekben kell legyen a szervezetfejlesztési, jogi, pénzügyi rész, továbbá a családtagokhoz jól illeszkedő segítőre is szükség van ahhoz, hogy az érzelmekkel is szembe tudjanak nézni. Még egy útravaló! A klasszikus utódlásnak jó néhány remekül működő, ám kevésbé ismert alternatívája van, amelyek mérlegeléséhez érdemes tapasztalt sorstársat vagy szakértőt is meghallgatni – fogalmazott a szakember.

Forrás:piacesprofit.hu

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

2 + tizenöt =