Sokan felmondásukról posztolnak a TikTokon

Felmondás TikTokon

Nyilvánossá teszik sokan a felmondásukat a munkahelyükről, de egyelőre a szakemberek nem tudják, ennek milyen következményei lehetnek. Az Y és Z generáció egyre markánsabban fejezi ki magát minden területen, fontos számukra az öngondoskodás és a testi-lelki egészség.

A TikTok fiatal felhasználóinak többsége digitális bennszülöttként nőtt fel, számukra teljesen természetes, hogy a reggeli turmixjuktól kezdve a diplomaosztójukig minden kisebb és nagyobb életeseményt megosztanak a közösségi portálon. Ennek a néha már zavarba ejtő részletességnek a legújabb őrülete az, hogy a felmondásukat posztolják. A jelenség neve: #quittok, és kérdés, miként reagálnak rá hosszú távon a munkaadók. Milliók követik a #quittok trendet, azaz azokat a TikTok-videókat, amelyekben fiatalok éppen felmondanak – élőben, Zoomon keresztül vagy e-mailben –, esetleg arról beszélnek, mi vezetett a döntésükhöz, hogy érzik magukat utána, vagy a gyűlölt munkahelyükön töltött utolsó pillanatokat rögzítik.

Csodálkozni nincs min, hiszen ennek a generációnak a közösségi oldalakon posztolni olyan természetes, mint inni egy pohár vizet, miután a rögzítés és a megosztás körforgásában nőttek fel. „A fiatalokra sosem a tabugyártás, az alázat vagy a konformitás jellemző, éljenek bármilyen korban – kezdi a jelenség magyarázatát Póta-Salgó Réka coach, szervezetfejlesztési és HR-tanácsadó. – A jelenlegi Z és Y generáció tabudöntögető, exhibicionista és a társadalmi hierarchiával szembemenő önérvényesítése csupán annyiban más, hogy az önkifejezéshez rendelkezésükre álló eszközeik sokkal ütősebbek, mint korábban. A közösségi média által minden azonnal láthatóvá tehető, és pillanatok alatt nagy tömegekhez eljuttatható. Ne felejtsük el azonban, hogy ezt a hatalmat az X generáció adta a kezükbe.”

Az öngondoskodás és a testi-lelki egészés fontos számukra

A szakember szerint ugyanakkor egyértelmű, hogy a korosztályra jellemző lázadás mellett, a #quittok-videókban megjelenik az új generáció tudatossága az öngondoskodás és a testi-lelki egészség irányába. Ezeknek a fiatal munkavállalóknak a szülei, nagyszülei a stresszből, a kiégésből fakadó betegségek arzenáljától szenvednek, amelyek jelentős része a túlterheltség vagy a testi-lelki szempontból egészségtelen munkakörnyezet következménye. Üdvözölhetjük tehát a jelenséget pozitívumként, még ha van is benne némi ifjonti túlkapás. A felmondás folyamatának vagy a karrierdöntéseken való elmélkedésnek a videókon keresztüli megosztása azért lehet fontos másoknak, mert arra hívja fel a figyelmet, hogy az életünkről nekünk kell döntéseket hoznunk, és a munka néha csak egy munka, nem az identitásunk – mondja Póta-Salgó Réka.

A pozitív esetekről viszont nem posztolnak

A TikTokot nézve persze felmerülhet, hogy vajon készülnek-e hasonló tartalmak az első nap izgatottságáról egy új munkahelyen vagy a munkavégzés lelkes, pozitív érzelmekkel teli pillanatairól. Kevés, és csak értintőlegesen. Pedig egy pozitív munkakörnyezet, egy méltányos ajánlat, egy „megtaláltam a hivatásom” tartalom ugyanazt az üzenetet hordozhatná öngondoskodásról, önérvényesítésről, szabad döntésről, csak konstruktívabb megközelítésben. A HR-tanácsadó úgy véli, a #quittok-videók közzétételének hosszú távú következményei még nem egyértelműek. „Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ezek a videók egy magánszemély szubjektív megélését tükrözik, és egy cégre nézve könnyen válthatnak lejárató videóvá, azaz jogilag és erkölcsileg is aggályos a megítélésük. Ha a trend nem cseng le hamar, akkor valószínűsíthetően nem marad jogi válasz nélkül a munkáltatók részéről, és akár a munkavállalói szerződésbe is bekerülhetnek erre vonatkozó megkötések. Az is szempont, hogy az így felmondók nem csak a munkaadóikról mutatnak képet, de saját magukról is megkérdőjelezhető referenciát nyújtanak a leendő munkaadóik számára.”

A témát mint munkaerőpiaci jelenséget továbbgondolva, az elmúlt időszak és a jelen folyamataira hívja fel a figyelmet a coach. A növekvő fluktuáció, a Covid-járvány után átalakuló elvárások, a munkaerőhiány hatására a növekvő kereslet fokozza az alkalmazottak tudatosságát, igényeit a munkakörülményekkel, a munka-magánélet egyensúlyával kapcsolatban. Ez utóbbi szempontból óriási előrelépést jelentett a világjárvány által felgyorsult tendencia a rugalmas munkavégzés és a home office terén. Ugyanakkor – a szakember szerint – még mindig sok a mellélövés.

Forrás: vg.hu

További cikkek

Bizakodóak a cégekBizakodóak a cégek

A Randstad HR Trends Survey 2021 kutatásban megkérdezett szakemberek szerint érezhető volt szektorukban a járványhelyzet hatására bekövetkezett visszaesés, azonban 2021-re bizakodóak a cégek. A döntően közép- és nagyvállalatoknál dolgozó, megkérdezett