Átalakulóban a mesterséges intelligencia szakembereinek munkája

AI szakemberek

Az elmúlt néhány év alatt változott a mesterséges intelligenia területén a szakemberek pozíciója. Ma már az adatkezelési specialisták és a biztonsági szakemberek a keresettek.

2023 egyik legfelkapottabb technológiai pozíciója a prompt mérnöki szerep volt, amelynek célja az volt, hogy a lehető legjobb bemeneteket írják a nagy nyelvi modellek számára. A pozícióhoz akár évi 200 ezer dolláros fizetéseket is ígértek, és sokan az MI „suttogóinak” tekintették a prompt mérnököket. Ám mindössze két év alatt ez a karrierlehetőség szinte teljesen eltűnt. A mesterséges intelligencia fejlődésének gyors üteme, valamint a vállalatok technológiai érettsége egyaránt hozzájárult a prompt mérnöki pozíció elavulásához.

A nagy nyelvi modellek ma már sokkal jobban értik a felhasználói szándékot, sőt, ha valami nem világos, kérdéseket is tudnak feltenni. Így már nincs akkora szükség arra, hogy valaki tökéletesen megfogalmazott parancsokat írjon számukra. A vállalatok ráadásul nem egyetlen szakértőre bízzák a modellek használatát, hanem széles körben képzik az alkalmazottaikat a hatékony promptolás alapjaira.

Új igények az AI terén

Jared Spataro, a Microsoft „AI at Work” részlegének marketingigazgatója szerint két évvel ezelőtt még mindenki úgy gondolta, hogy a prompt mérnök lesz a következő nagy dobás – de ez az elképzelés nem vált valóra. Egy Microsoft által megrendelt, 31 országban végzett friss felmérés alapján a prompt mérnöki szerep az újonnan keresett pozíciók listájának majdnem a legaljára került. Ezzel szemben az MI-trénerek, adatkezelési specialisták és MI-biztonsági szakemberek iránti igény jelentősen nőtt. Spataro szerint az újabb modellek, mint például a Microsoft kutatási ügynöke, képesek következetesen kérdéseket feltenni, visszajelzést kérni és kontextust kezelni – vagyis a felhasználóknak nincs többé szükségük „tökéletes” promptokra.

Az óvatosságot a gazdasági bizonytalanság és a szűkös költségvetések is erősítették. Olyan vállalatok, mint a Nationwide biztosító, a Carhartt munkaruházati cég vagy a New York Life biztosítótársaság, egyáltalán nem alkalmaztak prompt mérnököket. Ehelyett a meglévő dolgozóikat képezték ki az MI-használat alapjaira, beleértve a hatékony promptírást is. A Nationwide például egy vállalati szintű MI-képzést indított, amelynek egyik legnépszerűbb modulja a promptolás volt. Ahogy Jim Fowler, a vállalat technológiai igazgatója fogalmazott: a promptolás képesség lett a munkakörök része, nem pedig egy különálló pozíció.

Forrás: itbusiness.hu

További cikkek