Több nagyvállalat tervez beruházást

Vállalati beruházások

Egy évvel ezelőtt még kevés cég tervezett valamiféle fejlesztést, mára már a cégek majdnem fele tervez beruházást. Hazánk régióiban ebben a tekintetben nincs eltérés. A beruházásokra szánt összeg mértéke is növekedést mutat.

Jelentős változások mentek végbe a nagyvállalatok beruházási hajlandóságában – derült ki a K&H nagyvállalati növekedési index 2025 második negyedéves kutatási adataiból. Noha a következő tizenkét hónapban romló árbevétel-nyereség aránnyal kalkulálnak a cégvezetők, mégis a cégek 42 százaléka tervez valamilyen fejlesztést, miközben az előző két mérési ciklusban a 27 százalékot sem érte el a fejlesztést tervezők aránya.

Most pedig 15 százalékuk az eddigieknél többet is tervez fordítani fejlesztésre, mint eddig. Ez pedig azt jelenti, hogy kétszer annyian emelik a beruházások értékét az előző negyedévben mért értékekhez képest, ráadásul az elmúlt két évben nem volt tapasztalható hasonló – 10 százalékpontot meghaladó – mértékű növekedés a beruházási büdzsében. A legnépszerűbb invesztíció toronymagasan a technológiai jellegű beruházás, a cégek közel harmada erre költ. Felpörgött a nagyvállalatok beruházási hajlandósága az elmúlt három hónapban.

A magyar nagyvállalatok gazdasági helyzetét és várakozásaikat bemutató K&H nagyvállalati növekedési index friss, 2025 második negyedéves kutatási eredményei alapján a nagyok 42 százaléka tervez valamilyen beruházást végrehajtani a következő tizenkét hónapban. Mindez egyébként több mint 10 százalékpontos javulást jelent az előző két mérési ciklushoz viszonyítva, amikor a cégvezetők kevesebb mint harmada (29 százalék) gondolkodott fejlesztésben.

Árbevétel szerint nézve a kutatás három kategóriába sorolja a nagyvállalatokat. Főleg a legkisebb (2-4 milliárd forint) és közepes (4–10 milliárd forint) vállalatok körében élénkült meg a beruházási kedv, előbbi esetében 16, utóbbiak esetében 25 százalékponttal emelkedett a fejlesztésre való nyitottság. Így most a kisebbek 41 százaléka, míg a közepes cégek 55 százaléka gondolkodik ebben. Szembe mennek velük a legnagyobb, 10 milliárdot meghaladó árbevételű cégek, ahol 14 százalékponttal csökkent a hajlandóság: alig több, mint negyedük (27 százalék) tervez fejlesztést.

Régiós szinten nem mutatható ki eltérés a beruházási kedvet illetően, egyidejűleg mértünk növekedést keleten, nyugaton és a középső régióban is. Szektor szerint vizsgálva viszont annál inkább: a szolgáltató cégek lendülete felfelé húzza az átlagot. Körükben méréseink szerint a vállalatok mintegy kétharmada (60 százalék) gondolkodik beruházásokban. Ezzel szemben a kereskedelem akadozik, ebben a szektorban inkább kivárnak a fejlesztésekkel, kevesebb mint negyedük gondolkodik ebben. Az ipar a kettő között egyensúlyoz, nagyjából felük kalkulál beruházással az előttünk álló egy évben, ámde ez is jelentős emelkedést jelent az előző két időszakhoz képest. Úgy tűnik, elérkeztünk arra a pontra, amikor a nagyvállalatok már nem halogathatják tovább a beruházásokat” – foglalta össze az eredményeket Bodor Tibor, a K&H vállalati divíziójának vezetője.

Nemcsak a beruházási kedv indult növekedésnek a nagyvállalatok körében, hanem annak a volumene is. Ez különösen érdekes tény annak fényében, hogy egyébként romló árbevétel-nyereség aránnyal számolnak a nagyok. Mégis, az előző negyedév adataihoz képest kétszer annyian gondolkodnak a beruházásra allokált összeg emelésében. Ez azt jelenti, hogy a cégek egyötöde növeli a fejlesztései értékét a következő egy évben. Hasonló szintű, vagyis 10 százalékpontot meghaladó mértékű növekedést utoljára 2023 nyarán mért a kutatás e tekintetben. Szektor szerint a szolgáltatók viszik a prímet: közel minden harmadik cégnél kalkulálnak emelkedő büdzsével, és az iparban is jelentősen megnőtt ez az arány: jelenleg 22 százalékuk számol emelkedő összeggel az előző negyedév 8 százalékához képest. A kereskedelmi szektor a legkevésbé optimista, náluk ez a mérték mindössze 14 százalék.

Forrás: uzletem.hu

 

További cikkek