A Randstad HR trends 2024 kutatás abba nyújt betekintést, hogy miképp alkalmazkodnak a vállalatok az aktuális üzleti környezethez, milyen kihívásokkal néznek szembe, valamint hogyan terveznek megbirkózni velük a következő évben a mesterséges intelligencia és az otthoni munkavégzés szempontjából.
A cégek 46 százalékának nincs letisztult álláspontja a mesterséges intelligencia (MI) használatával kapcsolatban. A lapunknak nyilatkozó szakjogász ugyanakkor bizakodó, mert szerinte az MI felhasználása számos területen jelentős előrelépéseket hozhat. A kutatás 353, különböző iparágakban működő hazai vállalat felsővezetőinek megkérdezésével zajlott, 2023. november-decemberben.
A kutatás szerint a mesterséges intelligenciát elsősorban
- az adminisztráció (58 százalék),
- a marketing és reklám (38 százalék),
- az ügyfélszolgálat és támogatás (38 százalék),
- a pénzügy és könyvelés (32 százalék) területén fogják alkalmazni.
A legkevésbé pedig a logisztika és szállítmányozás (18 százalék), és a beszállítói kapcsolatok (9 százalék) terén. A kockázatok tekintetében a legtöbben azt gondolják, hogy kevés a mesterséges intelligenciával dolgozni képes szakember, magasak a működési költségek, és óriásiak az adatbiztonsági kihívások.
Az adatbiztonsággal kapcsolatban Kajó Cecília MI-szakjogász az Economxnak elmondta: a mesterséges intelligencia használata és az a technológiai fejlődés – amelyeknek részesei vagyunk – ennek gyökeresen ellentmond. A nagy üzleti alapú platformok az adatokat gyakorlatilag kis túlzással, már önmagáért az adatgyűjtésért gyűjtik, hiszen olyan nagy méretű adatbázisokat kell létrehozni, amiből az algoritmus megbízhatóan tud dolgozni, és főleg üzletileg is megéri ennyi munkát beleölni egy profitorientált cégnek. Hatalmas adatbázis-kezelőket képzeljünk el, vagy egy olyan szuper világméretű KSH-t, amely a betáplált adatokból átlagokat számol, valószínűségeket képez, előrejelzéseket alkot. Ezzel pedig maximálisan támogathat rengetegféle munkát.
Forrás: economx.hu