A magyar óvodák jelentős részében nem tudnak biztosítani csoportonként két diplomás óvodapedagógust, így arra kényszerülnek, hogy megfelelő pedagógiai képesítés nélküli személyek legyenek a gyerekekkel délután és reggel. Ezzel elkerülhetetlenül sérül az óvodai nevelés minősége.Válságos mértéket öltött az óvodapedagógus-hiány, és emiatt már országos szinten működésképtelenné vált a csoportonként két diplomás pedagógusra épülő óvodai rendszer – állítja a Szülői hang nevű szervezet friss kutatására hivatkozva.
A gyerek nem kapja meg azt a fizikai és érzelmi biztonságot, amelyre szüksége lenne az egészséges fejlődéshez, és a nem megfelelő pedagógiai módszerek miatt könnyen szerezhet érzelmi sérüléseket is – derül ki a szülők és pedagógusok személyes tapasztalataira épülő Szülői Hang-felmérésből. A kormányzat rendszerint arra hivatkozik – emlékeztetnek –, hogy a gyerekek számához viszonyítva nem állunk rosszul a pedagógusok átlagos számával, az országos statisztika azonban nem tükrözi a hatalmas helyi különbségeket. A kormányzat tavaly augusztus végén rendeletben törvényesítette az óvodapedagógusok tömeges pályaelhagyása miatt kialakult kényszerű állapotot. A rendelet szerint már csak 8 és 12 óra között követelmény, hogy a gyermekekkel diplomás óvodapedagógus foglalkozzon, bármifajta pedagógiai képzettség nélkül bárkit alkalmazhatnak. Az intézményvezetők – a szakemberhiány miatt – sokszor kénytelenek élni ezzel a lehetőséggel. Ezzel az óvodák a Szülői Hang szerint gyermekmegőrzővé degradálódnak. Az óvodapedagógusok és segítőik bére olyan megalázóan alacsony, hogy nagy a veszélye, hogy előbb-utóbb még többen elhagyják a pályát. Az óvodapedagógus-hiány velejárója, hogy az óvodában folyamatosan cserélődnek az óvónők és segítőik – ez a gyermekeknek önmagában is traumát, szenvedést jelent, hiszen a kisgyermekek számára ebben a korban nélkülözhetetlen a biztonságos érzelmi kapocs, ami így nem tud kialakulni. A fejlesztőpedagógusokból, gyógypedagógusokból, logopédusokból, pszichológusokból és más szakemberekből legalább akkora a hiány, mint az óvodapedagógusokból. A gyerekek gyakran nem kapják meg a szükséges fejlesztő foglalkozásokat, pedig ez számukra alapvető jelentőségű lenne. Mindezek a problémák oda vezettek, hogy az óvodapedagógusok közül sokan elfáradtak, kiégtek – még azok is, akik a kisgyermekekkel való foglalkozást még mindig hivatásuknak tekintik és munkájukat szívvel-lélekkel végzik. Nyilvánvaló, hogy mindez a gyerekeken csapódik le – figyelmeztet a Szülői Hang.A tehetősebb vagy nagyobb presztízsű önkormányzatok, vagy más óvodafenntartók magukhoz tudják csábítani a még pályán maradó óvodapedagógusokat, ezáltal a hátrányos helyzetű rétegek még rosszabb színvonalú óvodákat kapnak, még könnyebben leszakadhatnak – teszik hozzá.Az óvodapedagógus-hiányt a kormányzat adminisztratív módon azzal kívánja enyhíteni, hogy megnehezíti a további egy év óvoda igénylését. Így csökkennek ugyan a létszámok, de olyan gyerekektől vonják meg az óvodai képzés lehetőségét, akiknek erre a legnagyobb szüksége lenne – hívja fel a figyelmet a Szülői Hang.
Forrás: hvg.hu