Hazánkban egyre kevesebben hirdetnek állást, átlagosan 70 százalékkal csökkent a legjobban sújtott iparágaknál, de bizonyos szektorok, mint az online értékesítés, a logisztika, a digitális iparágak szereplői itthon és a globális piacokon is nagy arányban növekednek.
Ha a toborzás leáll, az a versenyképes szektorokban szinte azonnali munkaerőhiányt eredményez. A globális gazdaságot ért kihívás egyidőben, válogatás nélkül érezhető a világ minden pontján. Bár a Reuters kimutatása alapján Kína már elkezdett visszarendeződni, a járvány terjedése miatt az Európai Unió és az Egyesült Államok még kivár. A magyar munkaerőpiacon is számos, eddig nem tapasztalt változás prognosztizálható: a külföldön élő nagyszámú magyar munkaerő egy része hazatér, de a feltörekvő, startup vállalkozásoknál is nagy átrendeződés várható. A hazai, jövedelemtermelő képesség nélküli, pusztán finanszírozásból működő kb. 1200 startup, ami a startupok 66 százaléka, elbocsátott munkatársai is elérhetőek lesznek más iparágak számára. Azok a startup vállalkozások és nagyvállalatok, amelyek a jelenlegi piaci igényt alátámasztó, digitális megoldásokra fókuszálnak, növekedésükkel további munkatársfelvételt indítanak, ami már látható is a nemzetközi piaci elmozdulásokban. Az Amazon multinacionális nagyvállalat 100.000 munkatársat keres, míg a hagyományos nagy amerikai üzletláncok a bolti és főleg online kereskedelem területére több ezer új munkatársat vesznek fel. Munkavállalói oldalról a magyar gazdaságélénkítő csomag számos területen nagy segítség lehet, de aki most kényszerszabadság alatt vár a helyzet változására, az is lehetőséget kap arra, hogy jelenlegi céges státuszát átgondolja. Fehér Zsolt nemzetközi HR-szakértő szerint a globális trendek azt mutatják, hogy amikor sok szereplő kivár, a tudatosan, fenntarthatóan gondolkodó cégek számára ez kedvező időszak a tervezésre és a lépéselőny megszerzésére. A krízishelyzetben munkakeresővé vált tehetségek elérése ugyanis hosszú távon jelentős piaci előnyökhöz juttathatja a különböző szektorok szereplőit.
Forrás: mediapiac.com