A konfliktusokat nem lehet elkerülni a munkahelyen, mert mindig történik valami, ami kiváltja a problémát! Nézzük meg, milyen személyekkel találkozhatunk, amikor egy konfliktus kellős közepén találjuk magunkat:
- Alávető: Az alávető magatartáshoz sok ember hozzászokott. Azok hajlamosak kapcsolataikban behódolni, akik az érzelmek kifejezésére nem találnak eszközt. A bizonytalan ember félelemből, szorongástól indíttatva cselekszik, s olykor éppen azért válik ellenszenvessé, mert minden konfliktust el akar kerülni. Egyesek annyira félnek, hogy érzelmeiket sem merik kimutatni és véleményüknek sem adnak hangot. Ha mégis elszánják magukat ilyesmire, ezt olyan módon teszik, hogy senki nem vesz róluk tudomást. Emiatt azután gyakran dühösek, frusztráltak, tele vannak rejtett sértettséggel és haraggal, s később maguknak tesznek szemrehányást: Mégiscsak jobb lett volna szólni vagy tenni valamit!
- Agresszív: Az önalávető személyekkel ellentétben ők nyíltan, sőt, gátlástalanul, akár tapintatlan formában is kifejezik indulataikat. Mások igényeire fittyet hánynak, és alkalomadtán keményen el is utasítják. A szélsőségesen agresszív személy emberi kapcsolatai annyira megromlanak, hogy ha valamire szüksége van, azt egyre nehezebben kapja meg a munkatársaktól. Nem minden agresszív viselkedés nyílt: létezik passzív agresszivitás is. Az ilyen ember manipulációval próbál érvényt szerezni akaratának.
- Asszertív: Az önérvényesítő személyek tudják, mit akarnak, és másokhoz is így viszonyulnak. Nyíltan, őszintén és tisztességes módon adják mások tudtára érzéseiket és szükségleteiket. A magabiztos ember őszinte, nyílt és egyenes. Azt vallja, joga van ahhoz, hogy saját igényeit kielégíthesse, ha ezzel nem sérti mások jogait és igényeit. Ha érdeke ütközik másokéval, igyekszik ezeket a konfliktusokat úgy megoldani, hogy mindenkinek jó legyen.