Mit jelent pontosan a „felhasználói szintű” Office ismeret?

Az önéletrajzok egyik bevett fordulatát jelenti a felhasználói szintű vagy a haladó Office ismeretek kifejezés. Mit takar az egyik és a másik? Egyáltalán mit várnak a munkáltatók ezen a téren napjainkban?

A Microsoft Office szerepe a munkaerőpiacon

Az talán nem meglepő senkinek, hogy álláshirdetések millióiban szerepel alapvető elvárásként az „Office rendszerek kiterjedt ismerete” feltétel. Persze mint minden szoftvert, így az irodai programokat is folyamatosan fejlesztik, nincs ez másképpen az Office esetében sem. Így főként mindig az éppen aktuális verzió ismeretét követelik meg a munkáltatók, ezért érdemes tartanunk az iramot újításokkal.

A legjobb és legbiztonságosabb megoldás, ha otthoni környezetben tanuljuk meg az új verziók funkcióit, így a munkaerőpiacon is folyamatosan versenyképes marad a tudásunk. Szerencsére a programcsomag kedvezőbb áron elérhető, mint ahogyan azt sejthető.

Mi számít felhasználói, illetve haladó szintnek?

A felhasználói szint alatt inkább az alapvető elboldoguláshoz elegendő ismereteket értjük. Munkaerőpiaci szempontból leginkább a Word, az Excel és az Outlook ismerete számít a legfontosabbnak, ezek ismerete már szinte olyan magától értetődő elvárásnak tekinthető, mint az írni-olvasni tudás.

Nyilvánvalóan nem mindegy azonban, hogy a Word használata alatt azt érjük, félkövérre tudunk állítani egy szót, vagy meg tudjuk változtatni egy bekezdés betűtípusát, vagy éppen gond nélkül meg tudunk szerkeszteni egy professzionálisan tördelt és formázott kiadványt.

Az Excelben pedig még a Wordhöz képest is rengeteg lehetőség rejlik, hiszen egy rendkívül sokrétű programról van szó, amelyet elképesztően sok dologra használnak a világban. Emiatt, ha néhány alapműveletnél és egy-két gyakrabban használt függvénynél többet tudunk kihozni az Excelből, akkor érdemes ezt kiemelnünk az önéletrajzunkban vagy az állásinterjún. Megnevezni, hogy konkrétan mire terjed ki a magabiztos tudásunk: pl. adott függvények alkalmazása, Pivot-tábla készítése, makrók írása, F-keres függvény stb.

Légy minél konkrétabb!

Fontos, hogy minél konkrétabb legyél a készségeid feltárása kapcsán, ez is szaktudásodat bizonyítja. Ha csak beírod a magabiztos Office tudás (vagy más hasonló) fordulatot, akkor egyáltalán nem fog látszani, hogy tényleg értesz hozzá, vagy hogy pontosan mire irányul a tudásod. Ha ennél konkrétabb vagy, akkor viszont megerősíted, hogy az Office-ra nem csupán úgy gondolsz, mint egy régi ECDL tanfolyam ködös tananyagára.

Ennek szellemében magát a konkrét Office verziót is érdemes precízebb módon megnevezni, hiszen mindenki ismeri a programcsaládot, ugyanakkor annak számos kiadása került piacra az évek során (2010, 2013, 2016, 2019, 2021) , ahogy a kiadásoknak is több változata ismert (pl. Home and Student, Home and Business, Standard, Professional, Professional Plus).

Jelöld meg, hogy melyik Office verzió melyik kiadásában, pontosan melyik programban milyen szinten állsz. Nem szabad elfelejteni, hogy a gyakran emlegetett 2-3 komponensen (Word, Excel, PowerPoint) kívül továbbiak is megtalálhatóak az Office programcsaládban (pl. Outlook, Access, Publisher stb.).

További cikkek