A vállalatoknál napjainkban a legfőbb problémát a fluktuáció okozza. Ma már „divatjamúlt” lett az a szemlélet, amely kimondja, hogy egy munkahelyről kell nyugdíjba mennünk. Az „örülj, hogy van munkád” kifejezés sem állja meg a helyét. Ha a munkavállalók úgy érzik, nem becsülik meg őket eléggé, nem fizetik meg kellőképpen a munkát, akkor továbbállnak. Kis túlzással állítható, hogy fordult a kocka, az előny a munkavállalók oldalára került. Manapság már leginkább nem a cégek válogatnak a munkára jelentkezők közül, hanem az állást keresők tudnak válogatni a lehetőségek közül. Számos vállalat hajlandó arra, hogy a munkavállaló érdekeit is nézze, azért hogy pótolni tudja a munkaerőhiányt.
Számos tényező okozhatja a fluktuáció emelkedését. Vajon mi lehet ennek az oka? Nézzük meg pontról pontra a lehetőségeket:
- Legfontosabb tényező még mindig a kommunikáció. A belső kommunikáció hiánya is okozhatja az elvándorlást. A dolgozók nincsenek kellőképpen tájékoztatva a munkafolyamatokról, az elérendő célokról.
- Nem lehet elégszer kihangsúlyozni, de fontos tényezőnek számít a teljesítményértékelés. A munkavállalók joggal várják el, hogy visszacsatolást kapjanak munkájukról. A vezetőknek el kell felejteni a következőt: „Azért fizetjük, hogy jól végezze a munkáját.” Ha huzamosabb ideig nem értékelik a dolgozókat, azt érezhetik, hogy nem fontosak a cég számára, így másik munka után néznek.
- Természetesen a fizetés is számít. Ha nem lehet nyomon követni a kifizetéseket, és azt hogy miért kapunk egyik hónapban többet, a másikban kevesebbet, bizalmatlanságot válthat ki a dolgozókból. Ennek eredménye szintén az elvándorlás lesz egy idő után.
- Nem megfelelő munkakörnyezet: Akárhogy is nézzük, fontos a csapatszellem is. Senki nem szeret feszültségek között dolgozni. Ha a munkahelyen nem harmonikus a légkör, a fluktuáció emelkedésnek indul.
- A be nem tartott ígéretek: A vállalatok ígérhetnek ezt-azt számunkra, majd a dolgozók azon kapják magukat, hogy a sok ígéret közül csak pár valósult meg. Ez szintén bizalmatlanságot eredményezhet a dolgozók felé.
Világos, nyílt, és tiszta kommunikáció. Leginkább ezzel járulhatnak hozzá a vállalatok ahhoz, hogy megállítsák a fluktuációt, meg persze azzal is, hogy megbecsülik a dolgozókat.