A felmondás soha nem könnyű döntés, legyen szó munkavállalóról vagy munkáltatóról. Vannak azonban helyzetek, amikor valamelyik vagy egyik fél sem akarja folytatni a közös munkát. Ennek lehetnek személyes, szakmai vagy munkahelyi okai is. Ebben a bejegyzésben beszámolunk a felmondás különböző formáiról és megvizsgáljuk, hogy lehetséges-e egyáltalán jól csinálni ezt az igencsak érzékeny folyamatot.
A felmondás okai
A felmondás mögött számos ok meghúzódhat. A munkavállaló számára a leggyakoribb okok közé tartozhat a munkahelyi elégedetlenség, a karrierfejlődési lehetőségek hiánya, a munkakörnyezet vagy a kollégák közötti konfliktusok, illetve akár a nem megfelelő bérezés és juttatások is. A munkáltató esetében a felmondás oka lehet például a vállalat gazdasági helyzete, a piaci változások vagy akár egy konkrét projekt lezárása, valamint a munkavállaló nem megfelelő hozzáállása.
A felmondás formái
A felmondásnak több formája is lehet. A leggyakoribbak közé tartozik a munkavállalói rendes felmondás, a munkáltatói rendes felmondás és a felmondás közös megegyezéssel.
Munkavállalói rendes felmondás
Ez talán a leggyakoribb felmondási forma, amit a munkavállaló használhat, ha úgy dönt, hogy elhagyja a jelenlegi munkahelyét. Ebben az esetben általában előre meghatározott időtartamig még dolgozni kell, amit felmondási időnek nevezünk. Ezt a munkaszerződés vagy a helyi törvények szabályozzák. A munkavállalónak hivatalos úton, írásban is jelezni kell a szándékát, és benyújtani a megfelelő felmondási papírokat, dokumentumokat.
Munkáltatói rendes felmondás
A munkáltató is felmondhat a munkavállalónak a vállalati szabályzatban vagy a helyi törvényekben meghatározott okok alapján. Ilyen esetekben a munkáltatónak be kell tartania a törvényes eljárási szabályokat, és általában előzetes értesítést kell adnia a munkavállalónak a felmondásról. Ez a forma gyakran akkor fordul elő, ha a munkavállaló nem felel meg a vállalat elvárásainak vagy ha gazdasági okok miatt leépítésekre van szükség.
Felmondás közös megegyezéssel
Ez a forma arra a helyzetre vonatkozik, amikor mind a munkavállaló, mind a munkáltató egyetért abban, hogy befejezik a közös munkát. Ez általában akkor fordul elő, ha az egyik fél elégedetlen vagy ha olyan körülmények állnak elő, amelyek nem teszik lehetővé a munka folytatását. A közös megegyezés alapján a felek meghatározzák a felmondási feltételeket, például a felmondási időt vagy akár a pénzügyi kompenzációt.
Felmondtál? Új munkahelyet találni ma már nem olyan nehéz!
Napjaink rohanó világa, a a digitális platformok, az online álláskeresési oldalak, illetve a megannyi karriertipp egyaránt könnyebbé teszik az új munkahely megtalálását. Ez lehetővé teszi a munkavállalók számára, hogy könnyebben tájékozódjanak a munkalehetőségekről és megtalálják a számukra legmegfelelőbb állást. A felmondás akár egy pozitív dolog is lehet, ha valami sokkal jobb következik, mint azelőtt volt.