Változtak a munkavállalók elvárásai

A magyar vállalatok negyede 20 százaléknál is magasabb elvándorlást tapasztalt évente, ami a négy évvel ezelőtti magyar, valamint az idei globális eredményekhez képest is növekedést jelent. A magyar szolgáltató központok (SSC) számára a legnagyobb kihívás a munkaerőhöz kapcsolódik: a magyarországi SSC-k vezetőinek fele tart a bizonytalan munkaerőpiaci helyzettől és a magas fluktuációtól, 42 százalékuk pedig az egyre növekvő munkavállalói elvárásoktól – derül ki a PwC tanácsadó cég kutatásából.

A PwC megvizsgálta a magyar SSC-k működését, mivel Magyarország nagyon népszerű a szolgáltató központok körében. Tavaly például már 64 ezer embert foglalkoztatott az ágazat mintegy 131 vállalatnál, amely jelentős növekedés a 2016-os számokhoz képest. A felmérés eredményei szerint a szolgáltató központok számára a legnagyobb kihívás a munkaerőhöz kapcsolódik: A magyar eredmények a fluktuáció kapcsán érdekes dinamikát mutattak: a megkérdezett vállalatok negyede 20 százaléknál is magasabb elvándorlást tapasztalt évente, ami a négy évvel ezelőtti magyar, valamint az idei globális eredményekhez képest is növekedést jelent. A megkérdezett vállalatok csaknem felénél jelentős változások történtek a munkavállalók elvárásaiban és munkahelyi preferenciáiban. Az alapbér és a rugalmasság továbbra is fontos tényezők maradtak a munkahely kiválasztásakor, azonban új tényezők is felkerültek a listára – például a biztonság, valószínűsíthetően a világjárvány hatására – mondta Selmeci Péter, a PwC Magyarország stratégiai és működési tanácsadási szolgáltatásának igazgatója. A munkaerővel kapcsolatos kihívásokat azonban nem kizárólag a munkavállalói elégedettség növelésével lehet megoldani. A PwC szakértője hozzátette: „Felmérésünk alapján az SSC-k egyre inkább a folyamatok sztenderdizálására és digitalizálására összpontosítanak. Ezek önmagukban nem tudják megoldani a munkaerőpiaci kihívásokat, de csökkenthetik az emberierőforrás-szükségletet és segíthetnek az izgalmasabb feladatokat előtérbe helyezni – ez pedig hozzájárulhat a munkaerő megtartásához.” A digitalizációs törekvéseket a home office térnyerésével a járvány is felerősítette. A pandémia hatása szoros kapcsolatban állt a szolgáltató központok iparágával, így jelentős eltéréseket mutat: a válaszadók mintegy negyedénél nem okozott jelentős változást a vírushelyzet, 8 százalékuk pedig még a feladatkör bővítését is tervezte, összhangban a globális szolgáltatások nyújtására való törekvéssel. „A járványhelyzet megmutatta, hogy a távmunka nem feltétlenül hátráltatja vagy lassítja a működést, így valószínű, hogy a vállalatok több tevékenységet fognak áthelyezni meglévő központjaikba a közeljövőben. Erre Magyarországon minden lehetőség adott, a toborzás kiterjedhet a vidéki városokra is” – tette hozzá Selmeci.

Forrás: napi.hu

További cikkek

Jönnek a robotok?Jönnek a robotok?

Ügyfélszolgálati robot konferálta fel a Magyar Telekom Most Fórumsorozatának második rendezvényét. Az álláspiaci fejlesztésekről szóló, az új megoldásokban jártas iparági szereplőkkel folytatott panelbeszélgetés vezetését azonban végül emberre bízták a szervezők.