Ha valaki elveszíti a munkáját, jó ha elkezd intézkedni, hogy ne maradjon teljesen pénz nélkül. Az álláskeresési járadék 90 napig jár, de utána sem érdemes kiregisztrálni a rendszerből. A Pénzcentrum szerint a legfontosabb teendők állásvesztés esetén a következők: amennyiben kirúgtak valakit a munkahelyéről, az utolsó munkában töltött napon a munkáltatónak minden papírodat ki kell adnia.
A többi között megkapja az elküldött dolgozó a felmondóleveledet, a jövedelemigazolást, az egészségügyi könyvet, illetve az átadás-átvételi elismervényt azokról az eszközökről, amiket a munkáltató adott. Ezek fontosak a további munkavállaláshoz. Emellett a munkáltatónak az utolsó munkanapon ki kell fizetnie az adott havi munkabért – időarányosan. Ezek után irány a Munkaügyi Hivatal. Ha valaki legalább fél évig regisztrált munkanélküli, akkor a munkáltatónak kevesebb járulékot kell fizetnie utána. Amikor már a járadékot nem folyósítják, a TB-t fizetni kell. A munkahely elvesztést 15 napon belül be kell jelenteni az adóhatósághoz. Mivel az elbocsátás akár váratlanul is jöhet, ezért úgynevezett passzív jogon még 45 napig mindenki jogosult egészségügyi ellátásra, azonban a 46. naptól már valóban nem látják el semelyik hazai egészségügyi intézményben. Ehhez a megfelelően kitöltött T1011 dokumentumot kell az adóhatósághoz eljuttatni. Ehhez szükséges a személyi igazolvány, a lakcímkártya, az adóigazolvány és nyilván a TAJ-kártya is. Az összeget minden hónap 12. napjáig kell befizetni. Nem csak az álláskeresési járadék jelenthet némi segítséget, van még pár olyan juttatás, amit igényelhetnek az állástalanok. Ilyen például a lakhatási támogatás, a foglalkoztatást helyettesítő támogatás. De ezekről érdemes tájékozódni a helyi önkormányzatoknál, mivel mindenhol más és más lehetőségek vannak: a hivatalban azt is elmondják, milyen iratok kellenek ezek igényléséhez.
Forrás: penzcentrum.hu