Még mindig sok pedagógus hiányzik a rendszerből

Tanárhiány 2025

Továbbra is gond a szakemberhiány az oktatásban. Az óvodák és az iskolák már közzétették hirdetéseiket, ami bizonyítja, hogy sok helyen hiányzik a pedagógus.

Még csak most tört ki a nyári szünidő az iskolásoknak és pedagógusoknak, múlt héten meg is tartották a tanévzárókat, ám a szakemberhiány ebben a pillanatban sem szűnt meg. A 2024-2025-ös és a 2025-2026-os tanév közötti vakációban is folytatódik a pedagógusok keresése.  A Belügyminisztérium álláskereső portálján, a kozszolgallas.hu-n még két napon belül is érzékelhető az a hullámzás, ami a pedagógusszektort jellemzi. Június 30-án:

  • 1136 állás jött fel a tanár kulcsszóra kattintva.
  • A tanítóra 533,
  • óvodapedagógusra 466,
  • gyógypedagógusra 292,
  • fejlesztő pedagógusra 10,
  • iskolapszichológusra 26 állás volt látható.

Július 1-jén:

  • tanár kulcsszóra azonban már 1086 állás jött fel,
  • tanítóra 505,
  • óvodapedagógusra 445,
  • gyógypedagógusra 295,
  • fejlesztő pedagógusra 9,
  • iskolapszichológusra 25.

Érdekességképpen: épp egy évvel ezelőtt, tavaly júniusban 1063 fő tanárt, 479 fő tanítót, 461 fő óvodapedagógust és 266 fő gyógypedagógust kerestek. Azaz a tanári állások száma nőtt, míg a többi halványan csökkent.  Régóta valid probléma a pedagógushiány a magyar közoktatásban, amit az is bizonyít, hogy a tanévzárót követő napokban nem csak a Belügyminisztérium állásportálja, hanem más csatornákon is számos álláshirdetést tettek közzé idén is az óvodák és az iskolák.

Míg a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint jóval tízezer fő felett mozog a hiányzó szakemberek száma, addig a kormány többször kijelentette: a pedagógushiány ennek csak a töredéke. Ugyanakkor áprilisban a Népszava birtokába jutott a Századvég elemzés szerint mintha kezdenék ők is belátni a problémát.„2010 és 2016 között a képesítés nélküli tanárok aránya az általános iskolákban és a gimnáziumokban számottevően nem változott, azonban ezt követően az indikátor értéke a megfigyelt tantárgyak esetében (természettudományi tárgy, matematika, idegen nyelv) folyamatosan nő” – írták. Azt is elismerték, hogy bár Magyarországon kedvező az egy tanárra jutó diákszám aránya, ám e mögött is a képesítés nélkül tanító tanárok magas száma állhat.

Forrás: mfor.hu

További cikkek