Kevés a képzett óvodapedagógus, ezért kormányrendelettel igyekeznek enyhíteni a problémán. Az óvodai nap felét is pedagógus végzettséggel nem rendelkező, nevelést-oktatást segítő munkatársakkal tölthetik a gyerekek óvodapedagógusok helyett – erre ad lehetőséget szeptembertől egy augusztus végén megjelent új kormányrendelet.
Sok óvodában már eddig is gyakorlat volt, hogy dajkákkal vagy pedagógiai asszisztensekkel helyettesítették a hiányzó óvodapedagógust, máshol a csoportlétszámot növelték, vagy túlóráztak az óvónők. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint a pedagógushiányt próbálja kezelni a kormányzat ezzel az eszközzel. A mostani jogszabálymódosítás azt jelenti, hogy az óvoda fenntartója, az önkormányzat akár úgy is dönthet, hogy csak a négyórás fejlesztő foglalkozás idejére vesz fel képzett óvodapedagógust, az összes többi időben pedig „nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott személy” lehet a gyerekekkel. Ez az óvoda esetében dajkát vagy pedagógiai asszisztenst jelenthet – magyarázta a Magyar Hangnak a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete országos választmányának tagja, Kiss Erzsébet. Szakszervezetük szerint normális bérek és normális munkaidő helyett így próbálja kezelni a kormányzat a pedagógushiányt, ezzel viszont szerinte a XX. század során a magyar óvodai nevelésben elért, európai szinten is jelentős eredmény gyakorlatilag „megy a kukába”. Innentől ugyanis nem egész napos nevelést várnak az intézményektől, hanem bizonyos időre elég egyfajta gyermekfelügyelet is, ezt pedig eszerint egy dajka is elláthatja, akár nyolc osztályos végzettséggel is. Kiss Erzsébet szerint ezután az önkormányzatokon fog múlni, áldoznak-e arra, hogy ne csak négy órában, hanem a teljes nap során óvodapedagógust foglalkoztassanak. Ha spórolni akarnak, akkor a négyórás fejlesztés időszakán túl felvehetnek szakképzetlen munkavállalót, akinek elegendő a minimálbért kifizetniük.
Forrás: magyarhang.hu