A nyár méginkább kiélezi a helyzetet a futár cégeknél, ahol komoly létszámhiánnyal küzdenek. A szabadságok kiadása is nehézségekbe ütközik, miközben a megrendelők elégedetlenek a szolgáltatásokkal.
Elgáncsolja a kézbesítési piacot a munkaerőhiány: elterjedt jelenség lett a nyáron, hogy a házhoz rendelt csomagok egy részét nem kapják meg a vásárlók, csak ha maguk mennek el érte – közölte az Economxszal az Egyenlő.hu modern szakszervezet. Újabb területen okoz problémákat a munkaerőhiány: az utóbbi időben annyira megugrott az online csomagküldő szolgáltatások iránti kereslet, hogy a kézbesítő cégek a nyári szezonban már nem tudják zökkenőmentesen ellátni a kiszállításokat, ezért egyre több vásárló hoppon marad.
A fővárosban és több vidéki településen jellemző lett, hogy a vevőcsalogatás érdekében a webáruházban ingyenesecsn kínált házhoz szállítás utóbb mégsem valósul meg. A tömeges megrendelések teljesítésekor ugyanis a futárcégek jobb híján a csomagpontokon vagy automatákban rakják le a csomagok egy részét, amiről viszont csak utóbb értesítik a vásárlót – tudta meg az Economx. A nyár közepére fellángolt jelenség mögött az általános létszámhiány áll, amely a szabadságolások időszakában már logisztikai fennakadásokat és mindennapos feszültségeket okoz a cégeknél.
Van hogy 180-200 csomag jut egy napra
A vásárlók ugyan előbb-utóbb hozzájutnak a megrendelt áruhoz, de van, akinek ehhez meg kell oldani, hogy maga menjen el a hiába várt szállítmányért – mondta lapunknak a kiskereskedelemben működő Egyenlő.hu modern szakszervezet elnöke. Bubenkó Csaba cégnevek említése nélkül vázolta: az elmúlt napokban több ismert futárcég alkalmazottai keresték meg a szakszervezetet azzal, hogy segítséget kérjenek, mert nyakukra ég a munka. Például rendszeres, hogy a sofőrök úgy kezdik a napi műszakot, hogy már a depóban kiderül: a szükségesnél kevesebb ember áll rendelkezésre, emiatt fejenként a megszokottnál jóval több, átlagosan 180-200 csomagot kell címre vinniük.
Ezek között nagyon nehéz szállítmányok is vannak: nem ritka, hogy autógumit, lapra szerelt bútorokat vagy lapos tévét, illetve több tízkilós állateledeles zsákokat, konzerveket kell mozgatni. A létszámhiány miatt pedig mostanra elterjedt az a gyakorlat, hogy annak érdekében, hogy a szerződésben vállalt határidőn belül haladjanak a megrendelések, és ne legyen torlódás a központi raktárban, a kézbesítő cégek belső utasítást adnak a futároknak.
Eszerint a kiszállításra váró, ingyenes csomagok egy részét egész egyszerűen nem vihetik ki lakcímre, hanem gyűjtőponton kell azokat letenni. Ez pedig rengeteg kellemetlen helyzetet okoz, mivel a legtöbb kézbesítő fix körzetet lát el, ahol a vevők többsége már ismeri őket. Nem egyszer kapnak olyan telefonhívásokat a sofőrök, hogy a felháborodott vásárlók rajtuk keresik a csomagot, vagy amiatt elégedetlenkednek, hogy házhoz szállítás helyett sms-t kapnak arról, nekik kell begyűjteni a küldeményt – mutatott rá az elnök. Hozzátette: a futárok nem győzik hangsúlyozni a reklamáló ügyfeleknek, hogy nem az ő hibájukból nem érkezik meg a várt termék.
A helyettesítés is nehezíti a munkát
Ráadásul, amikor egy másik körzetben kell helyettesíteni a kollégát, az tovább nehezíti a munkát, mivel a beugró sofőr nem ismeri úgy az utcákat, az ottani körülményeket, a lakókat, hogy például jellemzően mikor találhatók otthon. Emiatt gyakori a csúszás, mert nem vihetik vissza az árut a raktárba, így pedig nő rajtuk a nyomás. Azt nem engedhetik meg a cégek, hogy nem adják ki a szabadságokat vagy betegség esetén nem engedik táppénzre a dolgozót.
Sőt, a nyári diákmunkalehetőségek között is kiemelkedik az alkalmi futárkodás, ami ugyancsak mutatja, hogy nagy szükség van a friss munkaerőre. A rutinosabb munkavállalók is idegesek, leterheltek, az elviselhetőnél nagyobb felelősség, több munka hárul rájuk, ez pedig nem fenntartható. Szükség van a fizetések emelésére és a hatékonyabb munkaszervezésre is, illetve olyan fellépésre, amellyel elkerülhető lehet, hogy később összeomoljon az egész rendszer – szögezte le az Egyenlő.hu vezetője.
Forrás: economx.hu