Kemény vita lesz a fuvarozók béréről

Az Európai Unió közlekedési miniszterei egységes, egyenlő munkáért egyenlő bért előíró rendelkezéseket fogadtak el a távolsági teherautó-vezetők foglalkoztatására. A tervezetet még jóvá kell hagynia az Európai Parlamentnek.

A tervezet többek között előírja, hogy 2024-től intelligens rendszereknek önműködően kell rögzíteniük a rakodás helyszínét csakúgy, mint a határ-átlépéseket. A járművezetők rövidebb pihenőiket tölthetik a kocsik kabinjában, de a heti 45 órás, kötelező pihenőidő esetében tilos lesz ott aludniuk. A vezetők jogot kapnak ahhoz, hogy legkésőbb négy hetes munkát követően hazatérhessenek. A rendelkezés szövegezői szerint ez véget vet majd a parkolók túlzsúfoltságának is .A jövőben hét napon belül három alkalomra korlátoznák a szállítást az Unión kívüli országokba. Ez elsősorban a kelet-európai szállítmányozókat érinti, akik olcsó, több hetes körutakat jelentő fuvarokat kínálnak. Az érintettek viszont tiltakoznak az ellen, hogy korlátozzák előlük a nyugat-európai piacokat, mivel a közös piacon minden tagállam vállalkozóinak joga van szolgáltatásokat nyújtani. Azonnali díjemelést, húsz százalékot is elérő díjemelést szorgalmaznak a fuvarozói érdekképviseletek, az alágazat cégeinek jövedelmezősége ugyanis az elmúlt években annyira lecsökkent, hogy az már az ellátási lánc biztonságát fenyegeti. Hasonlóan vita van arról, hogyan lehet egyenlő bért biztosítani a sofőröknek. Németországban a bérek a fuvarköltségek harmadát teszik ki, míg keleten szélsőséges példák vannak: amikor egy litván fuvarozó vietnami vezetőket alkalmaz, havi 300 dollárért.

Forrás: piacesprofit.hu

További cikkek