Elküldik a friss diplomásokat?

friss diplomások a munkaerőpiacon

A munkaadók egy része szerint a friss diplomások még nem készültek fel a munkavégzésre, hozzáállásuk, munkamoráljuk kívánnivalót hagy maga után. Többféle készség is hiányzik belőlük a munkák elvégzéséhez.

Egy új felmérés szerint sok vállalat már néhány hónappal a felvételük után kirúgta a Z generációs munkavállalóit, és számos cégtulajdonos azt mondta, hogy a friss diplomások munkamoráljával, kommunikációs készségeivel és a munkára való felkészültségével kapcsolatos aggodalmak miatt nem szívesen alkalmazza őket.  A naphire.hu közölte az Intelligent.com által végzett felmérést, miszerint 10-ből hat munkaadó nyilatkozott úgy, hogy idén már elbocsátotta a friss diplomásokat, míg minden hetedik munkaadó azt mondta, hogy a jövőben hajlik arra, hogy ne vegyen fel Z generációs munkavállalókat. (A Z generációt leggyakrabban 1995-től 2009-ig számolják – szerk.)

Sok friss diplomás küzdhet azzal, hogy először lépjen be a munkaerőpiacra, mivel ez hatalmas kontrasztot jelenthet ahhoz képest, amit az oktatási útjuk során megszoktak” – mondta Huy Nguyen, az Intelligent oktatási és karrierfejlesztési vezető tanácsadója. Nguyen szerint a cégtulajdonosok óvakodtak a századforduló környékén születettek felvételétől, mert „gyakran nem voltak felkészülve a kevésbé strukturált környezetre, a munkahelyi kulturális dinamikára és az elvárásra az önálló munkavégzésre”. „Bár a főiskolán szerzett elméleti ismeretekkel rendelkezhetnek, gyakran hiányzik belőlük a gyakorlati, valós tapasztalat és a munkahelyi környezetben való sikeres helytálláshoz szükséges készségek” – mondta Nguyen.

A digitális világ hátránya

Ellentétben idősebb társaikkal, a Z generációt az a közvélekedés sújtja, hogy krónikusan rövid a figyelmi idejük, a lustasági hajlamuk és a munka-magánélet egyensúlyának erőteljes igénye pedig korlátozza őket — mindez a digitális világban való felnövés mellékterméke. A fiatalabb munkavállalókra úgy tekintenek, mint akiket nagyobb valószínűséggel „indítanak be” és gerjesztenek a közösségi média által vezérelt politikai és társadalmi kampányok, amelyek megzavarhatják a munkafolyamatokat és fejfájást okozhatnak főnökeiknek.

A felmérés szerint a vállalatok 75%-a jelezte, hogy a nemrég végzett egyetemi hallgatók egy része vagy mindegyike nem felelt meg az elvárásoknak. A munkáltatók szerint a Z generációs munkavállalók leginkább a motiváció hiányát mutatják, míg 39 százalékuk szerint a kommunikációs készségek hiányoznak – derült ki a felmérésből.  A vállalatok majdnem fele (46%) szerint a Z generációs munkavállalók nem mutattak megfelelő szakmai hozzáállást a munkahelyen.

Forrás: atv.hu

További cikkek