A Z generáció mobil a munkaerőpiacon, ők azok, akik hamar váltanának munkahelyet és vágynak az elismerésre. Jól képzettek és idegen nyelveket is beszélnek.
Számos tanulmány szól arról, hogyan tudnak elhelyezkedni a legfiatalabb, Z generációs munkavállalók a vállalatoknál, miközben a legidősebbek, a „baby boomer”-ek éppen kilépnek a munkaerőpiacról. A Mercedes-Benz pozitív példa lehet. Az úgynevezett Z generáció pontos elhatárolása szinte tanulmánytól vagy országtól függ, de alapvetően az 1995 és 2010 között születettek tartoznak ide. Vagyis harminc év alattiakról van szó, akik éppen most lépnek be a munkaerőpiacra, miközben a „baby boomerek” korosztálya lassan teljes egészében búcsúzik.
A vállalatoknak igazodniuk kell a fiatalok igényeihez
A „GenZ”-t gyakran úgy írják le, mint akik kevésbé lojálisak munkáltatójukhoz. A Continental autóipari beszállító megbízásából nemrég közzétett YouGov felmérés szerint a fiatalabbak (16-24 évesek) 78 százaléka el tudná képzelni, hogy jobb fizetésért új munkáltatóhoz menjen – ez az érték az életkor előrehaladtával folyamatosan csökken. A szakképzett munkaerő hiánya idején a fiatal generáció komoly értéknek számít, és a vállalatoknak alkalmazkodniuk kell az igényeikhez – jegyzi meg az Automobilwoche.
„Ha megkérdezi a Mercedes-Benzt, nem fog semmi rosszat hallani a Z generációról. Sok kiváló teljesítményt nyújtó személy van köztük, akik nagyon jól képzettek, és jól beszélnek idegennyelveket” – mondja Sabine Kohleisen, a Mercedes munkaügyi igazgatója, hozzátéve, hogy a Z generáció tisztában van az értékével. „A fiatal generáció lendületet ad a cégnek, sokat tanulhatunk tőlük” – mondja. A Mercedes-Benz, mint munkáltatóval szemben támasztott követelmények egyénibbé váltak a fiatalok megjelenésével.
Azonnali jutalmat várnak
„Vannak, akik nagy rugalmasságot, mások biztonságot szeretnének, és vannak, akik különös hangsúlyt fektetnek a fejlesztési lehetőségekre” – mondja Kohleisen. Eda Wolff, a stuttgarti Horváth vezetési tanácsadó cég humánerőforrás szakértője szerint nehéz összeengedni a fiatal és az idős dolgozókat. Azt azonban már most is megfigyelte, hogy a Z generáció azonnal jutalmat szeretne kapni. „Csinálnak valamit, és közvetlen visszajelzést szeretnének kapni róla. Vagy csinálnak valamit, és azonnal magasabb fizetést vagy előléptetést akarnak” – véli Wolff.
A baby boomer és a Z generációs csapatokkal kapcsolatban a szakértő szerint „ebben a konstellációban elkerülhetetlenek a konfliktusok”. Az egyik fő konfliktus a megbecsülés és az elismerés hiányából fakad. A vállalatoknak biztonságos teret kell teremteniük az adott csoportok számára, és meg kell teremteni a nemzedékek közötti együttműködés alapjait. A tanácsadó figyelmeztet: „ha a vállalatok nem kezelik fenntarthatóan a problémát, a Z generáció egyik vállalatról a másikra ugrik” – azaz hamar váltani fog.
Forrás: autopro.hu