Nagyszabású kompetencia mérés indul hazánkban, ami fontos következtetések levonására lesz alkalmas az oktatáspolitika – különösképpen a felnőttképzés –, valamint a foglalkoztatáspolitika számára. Szeptember 1-jén indul el Magyarországon a felnőttek készségeit mérő eddigi legátfogóbb nemzetközi kutatás, a PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies – Felnőttek Képesség- és Kompetenciamérése Program) második ciklusa – írja a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
A felmérés a 16 és 65 év közötti lakosság mindennapi életben és a munkavégzés során használt alapkompetenciáit, azaz szövegértési, elemi olvasási, számolási és adaptív problémamegoldó képességeit, valamint ezek munkaerőpiaci hasznosulását vizsgálja majd. A nemzetközi felmérés második ciklusának előkészítése 2019-ben indult, Magyarországgal együtt 32 ország részvételével. A hazai felmérés 2022. szeptember 1-jén kezdődik, és előreláthatóan 4 hónapon át tart. Az adatgyűjtés során összesen több mint 9000, véletlenszerűen kiválasztott, magyarországi lakcímmel rendelkező 16 és 65 év közötti lakost kérnek fel, hogy vegyen részt a programban. A felmérés számítógépen kitöltött háttérkérdőívből és a képességeket és készségeket mérő feladatokból áll. Az adatgyűjtésben való részvétel önkéntes. Országosan közel 200 összeíró 250 helyszínen kezdi el a munkát, a nagyvárosok mellett Budapest valamennyi kerülete és a kisebb települések is reprezentáltak a mintában. A PIAAC-felmérés különlegessége abban áll, hogy – a korábban végzett hasonló felmérésektől eltérően – a kompetenciák munkaerőpiacon és a mindennapi életben való hasznosulását is méri, valamint nemzetközileg összehasonlítható adatok születnek azáltal, hogy a programban részt vevő országok szigorú előírások szerinti egységes módszertant használnak. A programban részt vevő országokra vonatkozó eredmények feldolgozását 2024 végére tervezi befejezni az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet). A PIAAC-mérés adatbázisa nyilvános és kutatható lesz, az adatbázison alapuló elemzések fontos következtetések levonására lesznek alkalmasak az oktatáspolitika – különösképpen a felnőttképzés –, valamint a foglalkoztatáspolitika számára – írja a KSH.
Forrás:telex.hu