Céges felmérések sora igazolja, hogy a távmunka tarol, és a dolgozók négyötöde már hetente maximum két napon hajlandó benézni az irodába. Ez csak az egyik aspektusa annak, ahogyan a világjárvány gyökerestül forgatta fel a munka világát. Hasznosabbá, élvezetesebbé és értékesebbé kell tenni a munkát – és ez csak az egyik azon változások közül, amelyek a pandémia szülte paradigmaváltás következtében forgatják fel a munkaerőpiacot. Az év legjobban várt menedzsmentkonferenciája minden fontos aspektust napirendre tűz, mivel nem elég megismerni, meg is kell érteni az álláspiacra lépő új generációk igényeit, elvárásait, elképzeléseit.
Ma már történelem, hogy reggel irodába be, a munkaidő lejártával pedig irány haza, bár az is tény, hogy a rugalmas munkavégzés a járványt megelőzően is népszerű volt és viszonylag elterjedt. Ki gondolta volna azt 2019 novemberében, hogy ma már ez kevés: céges felmérések sora igazolja, hogy a távmunka tarol, és a dolgozók négyötöde már hetente maximum két napon hajlandó benézni az irodába. Ez csak az egyik aspektusa annak, ahogyan a világjárvány gyökerestül forgatta fel a munka világát. És nem csupán a módszerek változtak: az is teljesen átalakult, ahogyan a munkáról gondolkodunk, ahogyan viszonyulunk hozzá. Nem tűnik túlzásnak, ebben a COVID-19 globális fenyegetéssé válása óta sokkal többet változott a munka világa, mint az elmúlt három évtizedben. Ez ugyanúgy nyugtalanítja a vezetőket, mint a távmunka terjedése, hiszen ők megszokták, hogy a saját szemükkel ellenőrzik a munkavégzést. Főleg a régivágásúak vannak ezzel gondban, hiszen nem csupán a kontroll lehetőségét látják elveszni, hanem például a „távmotivációval” is akadnak gondjaik. „Szerencsére számos eszköz létezik arra, hogyan tehetik a menedzserek hatékonyabbá az otthoni munkát” – mondja Rózsa Tímea Ágota, az Integrated Consulting Group ügyvezető partnere. Ezek használatához azonban elengedhetetlen az általános vezetői hozzáállás megváltoztatása, nyitottabbá, elfogadóbbá, felhatalmazóbbá tétele. Ennek szentel Timi egy teljes workshopot azon a novemberi menedzsmentkonferencián, amely nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint átgondolni, újratervezni, a jövő igényeire szabni a munkát a vezetők új generációjának elvárásai és elképzelései szerint. Rózsa Tímea Ágota, az Integrated Consulting Group ügyvezető partnere: „A vezetőknek meg kell változtatni a gondolkodásukat, hogy elfogadják az otthoni munkavégzés növekvő népszerűségét” – állítja Rózsa Tímea Ágota, az Integrated Consulting Group ügyvezető partnere. Saját hozzáállásuk farigcsálása mellett a vezetőkre hárul az is, hogy az irányításuk alá tartozók adaptálódását is levezényeljék. hiszen a dolgozók alkalmazkodása sem magától értetődő folyamat. ÉS sajnos sokszor a gondolkodásmódban lezajló változás sem feltétlenül elég: egy elavult, a távmunkaigények kiszolgálására képtelen informatikai háttéren ugyanúgy elbukhat az átalakulást a legnyitottabban és a lehető legproaktívabban megélő és vezénylő vezető kísérlete, mint egy mérgező, lebonthatatlan falakat emelő vállalati kultúrán. Ahogy a munka világában gyakorlatilag semmihez, a mostani transzformációhoz sem állnak rendelkezésre általános érvényű receptek vagy dobozos megoldások: minden szervezettől komoly saját erőfeszítéseket igényel a testre szabott megoldás megtalálása. Egy olyan megoldásé, amelynek kialakításából immár nem hagyhatók ki az ott dolgozók sem. Főleg a fiatalabb generációkra jellemző, hogy már nem is érik be a véleményük elmondásával, érvényre is juttatják az elvárásaikat, ellenkező esetben – és ez különösen a tehetségek esetében rettentően fájó – odábbállnak. A vezetői pozíciókba beérő újgenerációs döntéshozók többsége tisztában van azzal, hogy a pandémia okozta radikális változások a munka világában sem pusztán fenyegetések, hanem kihívások és a lehetőségek is. A transzformációhoz szükséges közös gondolkodáshoz, a kreatív energiák felszabadításához azonban nem csupán nekik lehet szükségük olyan eszközökre, amelyek használata merészen új megoldásokat eredményez. Jó példa erre a novemberi konferencián is helyet kapó LEGO Serious Play (LSP): a belső kohéziót is erősítő közös felfedezés módot ad egy szervezet belső és külső kapcsolatainak feltérképezésére, a környezethez, a szabályozáshoz, a versenytársakhoz való viszonyulás megállapítására, a közösség erősségeinek és gyengeségeinek detektálására. „Játékos, őszinte, szabad és az eltérő, gyakorta egymással ellentétes szempontokat bemutató eszmecsere, a személyes érzékenység sérülése nélkül” – foglalja össze a módszer lényegét Hlavay Richárd Certified LSP Facilitator, aki azokra a játékkal eredetileg szkeptikus vezetőkre a legbüszkébb, akik ma is az irodájukban őrzik a LEGO Serious Play programokon épített modelljeiket.
Forrás:hrportal.hu