Leginkább a multinacionális vállalatoknál jellemző a továbbképzés. Nézzük meg mit érdemes róla tudni. Mikor lehet sikeres egy képzés?
- Ha megfelelően illeszkedik a szervezet humánpolitikájába,
- Amennyiben stratégiai megfontoláson alapul,
- Teljesítmény centrikus, és eredményorientált, valamint folyamatos!
A folyamatosság az egyik legfontosabb tényező továbbképzések esetén, mivel világunk folyamatosan változik, és az élethosszig tartó képzés még inkább előtérbe kerül.
Milyen képzési típusok vannak?
- Spontán tanulás: Hagyjuk, hogy az illető saját maga tanulja meg az ismereteket, „nekünk sem segítettek elv” alapon. Találja fel magát!
- Utánzás: A munkavállalót egy olyan alkalmazott mellé ültetjük, aki ugyanazt a munkát végzi.
- Demonstráció: Egy megbízott személy ismerteti, és bemutatja a tennivalókat.
- E-learning: Manapság a leggyakrabban alkalmazott tanulási módszer, leginkább internet segítségével történik a tanulás.
- Szerepjátékok: Leginkább szituációs gyakorlatokat kell megoldani, ez elősegíti a problémamegoldást, és itt a viselkedésre, és az interperszonális képességekre helyeződik a hangsúly.
- Körbejáratás (rotáció): A munkavállalót egy-egy rövidebb időszakra, új munkahelyre, vagy új területre helyezik át, azért hogy nagyobb rálátása legyen a cég tevékenységére, és újabb tapasztalatokat szerezzen.
- Munkaátadás, munkadelegálás: A vezető, munkájának egy bizonyos részét átadja az alkalmazottaknak, azért hogy az adott tevékenységek kapcsán tapasztalatot szerezzenek.
- Felfedező tanulás: Elve, hogy a dolgozó saját maga jöjjön rá a megoldásokra, mert abból tanul a legjobban.
- Előadások: Az oktató bizonyos ismeretanyagot ad át a nagyközönség előtt. Az előadás végén lehetőség nyílhat kérdéseket feltenni.
Te milyen képzési területen vettél már részt, és melyiket tartod a legjobbnak?