Mivel kevés szó esik a szervezeti kultúráról, éppen ezért maradjunk még egy kicsit ennél a témánál. Korábban szó esett arról, hogy a vállalati kultúra milyen befolyással lehet egy vállalat tevékenységére, és megítélésére. Most érdemes szót ejteni a szervezeti kultúra felszínen található elemeiről! (A felszín alatti elemek egy másik témakörben lesznek olvashatók!)
Szervezeti kultúra látható elemei:
- Események, rendezvények: Bizonyára nem írunk újat azzal, hogy a legtöbben szeretik a vállalati eseményeket, vagy bulikat. A felhőtlen szórakozáson kívül ezeknek az eseményeknek horderejük van, méghozzá az, hogy erősítik a szervezeti kultúrát, egységbe kovácsolják a csapatot, a munkavállalók számára pedig értéket képviselhet, főleg akkor, ha egy nívós vállalat cégesbuliján vesznek részt az érintettek.
- „Esti mesék” alkalmazottakról: Többnyire azokról a volt munkavállalókról szóló, visszatérő, ismétlődő történetek, akik már valamit letettek az asztalra, jó eredményeket értek el a vállalat számára. Van amikor a történethez hozzátesznek a dolgozók, ez már csak a vicc kedvéért van, ez még kellemesebbé teheti a visszaemlékezést. A volt dolgozókról szóló történeteknek vannak tanulságaik: Melyek azok a szituációk, amelyeket jobb, ha kerülünk, különösen akkor, ha emberekkel kell bánnunk munkánk során, és melyek azok, amelyeket alkalmazhatunk a munkahelyen.
- Közös vállalati nyelvezet, szakzsargon: Olyan nyelv, amelyet a vállalat alkalmazottjain kívül senki nem ért meg. Az elejtett mondatokban előfordulnak rövidítések, szimbolikus szavak, utalások. Mindez erősíti a szervezeti kultúrát, és jó hatással van rá.
- Jelek, mozaikok, külső megjelenés: Fontos a vállalat külső megjelenése, mindaz, amit a társadalom tagjai látnak: Legelőször a cég logója, ezt követően jön a munkavállalók ruhája, a céges autó, névjegyek, levélpapír, minden, ami a cég külső arculatához tartozik.