A szervezeti kultúrák típusai 2. rész

A vállalatok célja hogy sikeresek maradjanak a versenypiacon, továbbá meg tudjanak felelni a folyamatos, és változó kihívásoknak. Minden vállalatnak van egy szervezeti kultúrája, amely hatást gyakorol a vállalati teljesítményre. Az előzőekben szó volt a hatalmi, és a szerepkultúráról, most pedig közelebbről is megvizsgáljuk a szervezeti kultúra másik két típusának jellemzőit:

Feladatkultúra

  • Munkakör és projekt-irányultságú, egyben racionális kultúra
  • Elsődleges értéket képvisel a munka elvégzése, a feladatok megoldása, amelyhez szaktudásra és vállalkozási készségre is szükség van
  • A hatalom forrása a szakértelem és valamelyest a személyiség, a formális pozíció másodlagos jelentőségű
  • Gyorsan változó környezetben, erős piaci verseny esetén sikeres kultúratípus
  • A feladat kultúra nagyon rugalmas
  • Csoportokat, projekt teameket és akció csoportokat lehet alakítani, újraformálni és felosztani bizonyos célok érdekében.
  • A dolgozók magas szinten ellenőrizhetik a saját munkájukat, megítélhetik az eredményeiket.

Személyiségkultúra

  • Speciális szervezetek esetén figyelhető meg (ügyvédi irodák, tanácsadó szervezetek)
  • Központi alakjai a kiemelkedő szaktudással rendelkező egyének, akik az infrastruktúra biztosítására alakítanak sajátos szervezetet
  • Közös irodát, titkárságot működtetnek, de a tagok egymással laza szerveződésben vannak
  • A szervezet nem tűr semmilyen vezetői hierarchiát
  • A kultúra középpontjában az ember áll, ebben a szervezeti formában nemigen lehet struktúráról beszélni

További cikkek