Szervezeti kultúrák típusai 1. rész

Egy vállalat hírnevét, és sikerét nagyban meghatározza az, hogy milyen az adott szervezeti kultúra. Ebben a részben 2 típussal ismerkedhetünk meg, megnézzük azok jellemzőit:

Hatalomkultúra

  • Központi személy („alapító atya”), akiből hatalom és befolyás sugárzik, őt nevezzük karizmatikus vezetőnek
  • A szervezet a múltbeli tapasztalatok, élmények alapján működik,
  • Kevés az írott, formalizált szabály, ezeket a központi személytől eredő szokások, elvárások helyettesítik
  • A szervezet gyorsan reagál a változásokra, de ez függ a központi személy (a vezető) felkészültségétől
  • Főleg a kisméretű szervezetekre jellemző, szívélyes, barátságos, harmonikus légkör a jellemző
  • Előnye: gyorsan tud reagálni a környezet kihívásaira, rugalmassága és viszonylagos szabályozatlansága miatt.  Az elmozdulásokat is csak a központi szereplő kezdeményezheti. Így a szervezet sikerességét alapvetően meghatározzák a kulcsszereplő személyes kvalitásai.

Szerepkultúra

  • A logika és az ésszerűség alapján működik, nagyfokú formalizáltság jellemző,
  • A szerep, a munkaköri leírás fontosabb, mint a személy,
  • A hatalom is a pozícióhoz kapcsolódik,
  • Viszonylag jól kiszámítható környezetben, nem túl gyorsan változó feltételek mellett működik sikeresen,
  • Belül is a stabilitás jellemzi, biztonságot és belátható jövőt kínáló szervezet,

A munkavállalók a legtöbb esetben a biztonságot, és a stabilitást szeretik egy munkahelyen, de fontos az is, hogy számításba vegyék őket, adjanak a véleményükre! A te munkahelyeden melyik szervezeti kultúratípus érvényesül jobban, és melyiket tartod jobbnak?

További cikkek

Konfliktuskezelési módokKonfliktuskezelési módok

Életünkben számos helyzetben kerülhetünk konfrontációba. Mások vagyunk, így különböző nézeteket vallunk. A munkahelyen is kerülhetünk konfliktusba. Mindennek az alapja az alkalmazkodás, persze bizonyos keretek között. Nézzük meg közelebbről, milyen konfliktuskezelési