A CI (angol nevén: Corporate Identity) fontos részét képezi a cégeknek. Mit is jelent az arculat: szakirodalmi megfogalmazással próbáljuk ismertetni: A vállalatok kifelé és befelé történő önábrázolását, magatartását, megnyilvánulásainak tudatos és megformált összetevőit értjük alatta. Lényegében azt jelenti, hogy mit csinál a vállalat, és mindezt hogyan teszi. Alapvetően megkülönböztethetünk egymástól belső, és külső arculatot.
A belső minden, ami a vállalaton belül található, és arculathoz köthető. Ilyen lehet a belső levelezés, kommunikáció, a munkatársak viselkedése, és magatartása.
A külső arculathoz tartoznak mindazok, amit mi laikusok láthatunk: A vállalat logója, levélpapírja, névjegykártya, toll logóval ellátva stb
Az image benyomások összességét jelenti, amely lehet pozitív, vagy negatív.
A belső arculatról nézzünk meg most néhány gondolatot. Tulajdonképpen, ahogy a szervezet vezetője viselkedik, úgy fognak viselkedni a munkatársak is. Nem mindegy, hogy egy vállalat milyen vezetői stílust képvisel. Vegyünk alapul egy recepciót. Ha az alkalmazottak magatartása nem megfelelő, azt a vendég észreveszi, és kialakul benne egy negatív vélemény.
A szervezetnek is van élete, különösen egy nagyvállalatnak. Amennyiben változás történik, mindenkit nem lehet egyenként értesíteni. Erre találták ki a belső levelezést, hogy minden részleg értesüljön a változásokról. Ha a kommunikáció hanyag, az információáramlás nem megfelelő, mindez a hatékonyságot, és a teljesítményt helyezi háttérbe.
Nagyon fontos, hogy a kommunikáció hatékony legyen egy szervezetnél, máskülönben konfliktusok alakulhatnak ki. Egy „zavart” szervezetben elég nehéz dolgozni, ráadásul a vállalat hírnevének sem tesz jót!
Lényeges, hogy a munkatársak tudjanak csapatban együtt dolgozni, mindennek ez az alapja. Ha szükséges, érdemes csapatépítőket is szervezni, az összecsiszolódás érdekében. Minden cégnek az a célja, hogy népszerű, és hatékony legyen a piacon!