Nagyon sokan elhelyezkedésre alkalmatlan végzettséggel rendelkeznek, elégtelen önismerettel és elégtelen munkaerőpiaci ismeretekkel – hangzott el a szeptember 26-án megrendezett Munkavállalói és vállalkozói kompetenciafejlesztés a diákévek alatt című konferencián.
„Nem nagyon hiszek a generációkban” – ezzel kezdte előadását az United Way Magyarország konferenciáján Steigervald Krisztián generációkutató, legalábbis az életkor alapú szegmentálásban. Véleménye szerint nem lehet 10 millió embert 6 szegmensbe beszorítani, valójában csupán alapélmények összessége létezik, ami a gyerekkorukat meghatározza az egy időszakban születettek. A z generáció természetesen a legérdekesebb a munkaadók számára, hiszen az ő működésüket kell megérteni ahhoz, hogy hogy hatékonyan együtt lehessen dolgozni velük. Esetükben tudni kell, hogy korábbi önérvényesítési technikák már nem működnek, ők már jól tudják, hogy nincs szükség olyan mély lexikális tudásra, mint korábban. Az ösztönző menedzsment működhet esetükben, ami annyit jelent, hogy már nem az embert menedzseljük, hanem az elköteleződését. Ma már kortársorientált társadalomban élünk azaz a tudás már nem generációról generációra öröklődik, hanem mindenki számára elérhető – mondta el Steigervald Krisztián, de hozzátette, hogy ennek ellenére lehet, sőt kell is tanulni az idősebbektől. A 2008-as válság után a z generáció azt tapasztalta meg, hogy a szüleik egyoldalú lojalitásának eredménye a tömeges elbocsájtás lett. Erre a gyerekek válasza az, hogy ők sosem lesznek már lojálisak. Vásárlói, fogyasztói és diák pozíciókból userek lettek, tehát a reakciók változtak meg és kialakult a kortársorientált, partneri gondolkodásmód. Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy egy vezető ne a saját nézőpontját próbálja meg mindenáron lenyomni a z torkán, hiszen egyetemes igazság nem létezik A hazai vállalatvezetők 95 százaléka a munkaerőhiányt nevezte meg az üzleti sikerességük előtt álló legkomolyabb akadálynak. Ennek érdekében ma a cégek mindent hajlandóak megtenni, annak ellenére, hogy a trend nem jó irányba mutat. Nem jó irányba halad a korfa -kezdte előadását Csucska Péter, az AmCham alelnöke, majd hozzátette, Ha ugyanazt várjuk el a munkavállalalóktól, mint eddig, akkor nem lesz megoldás a problémákra Véleménye szerint el kell fogadnunk, hogy nincs egyszerű és gyors megoldás. Fel kell készülni a változó követelményekre is, látni kell, melyek az elavuló szakmák. Milyen tudásra, kompetenciákra van szüksége 2019 a munkáltatónak? Csucska Péter szerint: az angol nyelv ismerete, más világnyelvek ismerete, informatikai és műszaki készségekre, (az alapvető excell, power point és programozás) szociális készségekre, soft skills, mint például önismeret, csapatmunka és kommunikáció. Műszaki tantárgyakra van szüksége a piacra, legalább kétszer akkora arányba, mint most. Aki felismeri, milyen tudásra van szüksége ma a piacnak, akinek a havi 300 ezres kezdő fizetése szinte biztos – mondta el a szakember. Gyakornoki programok sokat segíthetnek a fennálló problémákon, ahogy a duális képzés és a kismama programok is, a senior munkavállalók bevonása és az átképzés. Iparági szinten szektor branding, programozó bootcampek, a felzárkoztató s esélyteremtő programok.
Forrás. penzcentrum.hu