Hamarosan eltűnik a munkaerőpiacról az a nyugdíjkorhatárt elért, hazai vezetőgeneráció, mely még több évtizeddel ezelőtt szocializálódott és már nehezen érti fiatalokat. A Piac & Profit Csapatépítési trendek – 2019 című konferenciájának előadói ismertették az ezzel kapcsolatos felmerülő problémákat.
A második világháború utáni népességnövekedés korosztályára akasztották a baby boomer generáció nevet. Nálunk Ratkó-gyerekeknek hívták őket, a születésszabályozást az ’50-es években bevezető miniszterasszony neve okán. Hazánkban akkoriban 12 százalékkal ugrott meg a születések száma. Ez a generáció adja most át a stafétát a fiatalabb generációnak. Már a fiatalabb korosztály, az X generáció legidősebb tagjai is ötvenes éveik közepén járnak, s igencsak lemaradóban vannak a kor változásai és munkaerőpiac igényeivel szemben. Hiszen ne feledjük: nagyjából 10 kisgyerekből hatnak olyan munkahelye lesz, amely egyelőre nem létezik. Ennek ellenére sanszos, hogy a X-esek még legalább 10-15 évig – nagyjából 2030-ig – a nyeregben marad(hat)nak. Borbély László úgy látja, az ő generációja, az ötvenesek még nagyon meg akarják mutatni, hogy ők az urak a háznál, hogy ők még igenis tudnak. És nagyon erőből csinálnak mindent. A régi, senioritásra alapozó tekintélyelvűséget hozzák. Csakhogy erre az új generáció már nem vevő.
Ez a generáció a digitális eszközöket már nem tudja olyan bravúrosan kezelni, mint a fiatalok, akik sok mindent agilisabban oldanak meg. Tehát borul a főnök kompetenciája. „Megjelent a bizonytalanság és a félelem, ezt kompenzálja ez a generáció arroganciával. Mindent akar még, miközben retteg attól, hogy már túl öreg” – vélekedett Borbély a Piac & Profit Csapatépítési trendek – 2019 című konferenciáján
Forrás: Piac és Profit