Hatezer kamionsofőr állás üres

Hatezer kamionsofőr állás üres Magyarországon, ami nem is olyan régen még keresett állásnak volt mondható. Most viszont alig lehet találni idegen nyelvet beszélő, képzett kamionost, pedig jól megfizetik itthon is munkájukat – amit jórészt nem is itthon végeznek.

Egy magyar kamionos havonta 400-600 ezer forintot is hazavihet, amihez még euróban némi mellékest is hozzá lehet keresni. A magyar pilóták ugyanis jórészt külföldön vezetnek Spanyolországtól Ukrajnáig. Van, hogy hetekig nem látják a magyar országutat, mert az útvonaltervező szoftvereknek és a korszerű vállalatirányítási rendszereknek köszönhetően szinte folyamatosan cirkálnak Európa útjain. Most viszont nem túl rózsás a helyzet. A magyar és más kelet-európai cégek ugyanis az elmúlt évtizedben szinte letarolták a nyugat-európai piacot. Az alacsony munkabérekkel ugyanis nem tudnak konkurálni az ottani fuvarozók, így a verseny a magyar cégek javára – is – dőlt el. Az Unió országainak illetékes közlekedési szakemberei  évek óta próbálják sarokba szorítani a kelet-európai speditőröket. Nem titkolt szándékuk az, hogy adminisztratív intézkedésekkel szerezzék vissza a piac egy részét. Az első ilyen próbálkozás a munkabérek “egalizálására” irányult. Azt javasolták, hogy a Nyugat-Európában dolgozó pilóták a német, holland vagy belga sofőrökkel egyenlő bért kapjanak, hiszen zömében a kontinens nyugati felén dolgoznak. Lévén, hogy a fuvarköltség nagy részét a munkabér teszi ki, ez megszüntette volna a “keleti sofőrök” alkalmazása által keletkezett versenyelőnyt. (A kamion, a gázolaj, az autópálya díjak és egyéb költségek ugyanis minden szállítmányozó számára azonosak.)Ez a próbálkozás nem járt sikerrel, ugyanis a magyar kormány a napidíjak kedvezményes adóztatásával tompította az előírás keménységét, mondván a bér egy részét ebben fizeti ki a fuvaros cég a dolgozóknak. Megmaradt tehát a “keleti” versenyelőny. Ezt egy adat jól szemlélteti: egy kazah sofőr nyugati portyázása során havi 230 ezer forintnak megfelelő díjazásban részesült, otthon pedig ugyanennyi munkáért mindössze 30 ezer forintot kapna. Megéri tehát neki és magyar társaiknak is nyugaton dolgozni, akár ottani cég alkalmazottjaként. És ez a másik nagy trükk. Hiába hoznak ugyanis határozatokat a keleti cégek kárára, sok ezer keleti sofőr már nyugati cégek alkalmazottja – tehát nincs sok értelme a korlátozásoknak.A hírek szerint most mégis újra nekifutnak az uniós közlekedési miniszterek a versenytársak megregulázásának. Jövőre és 2020-ban is nagy ellenőrzéseket terveznek Európa útjain és autópályáin. Nemcsak a már megszokott előírásokat, így például a vezetés közben előírt kötelező pihenőidő betartását kontrollálják majd, de azt is, hogy a pilóta megkapja-e az adott országban érvényes minimális bért, hozzájut-e a szintén kötelezően előírt heti pihenőidőhöz és hogy négyhetenként hazatér-e hazájába.

Forrás: alapblog.hu

További cikkek