Sajnos a konfliktusok elkerülhetetlenek a munkahelyen, főleg akkor, ha csoportban tevékenykedünk. Általában akkor lesz konfliktus, amikor többen nem értenek egyet egy dologban. Nézzük meg, milyen típusai ismertek:
- Rejtett konfliktus:Nem tudatosult, esetleg nem felismert, bár egyes jelei már észrevehetőek (pl.: rossz a légkör, nyomott a hangulat). Veszélye főként abban rejlik, hogy alattomosan mérgez, és robbanásszerűen törhet ki. A személyiség is nagyban közrejátszik abban, hogyan végződik egy eset. Vannak olyanok, akik sokáig tűrnek, majd egy idő után kiadnak magukból mindent. Ezzel szemben vannak olyanok is, akik rögtön megmondják véleményüket.
- Tudatosult konfliktus: A konfliktus felismert, esetleg már fel is tártak gyökerei, tartalma. Ez a forma ad legjobb esélyt az eredményes kezelésre, főként akkor, ha még érzelmekkel nem töltődött fel.
- Érzelmekkel feltöltött: A racionalitás helyett az érzelmek uralják a felek működését (pl.: előítéletek, ellenséges indulatok). Ebben a formában alig van esély a sikeres kezelésre. A legfontosabb tennivaló ebben az esetben az, hogy az érzelmeket meg kell próbálni „félretenni”, és helyette a racionalitást kell előtérbe helyezni. (Ez az egyik legnehezebb feladat!)
- Nyílt konfliktus: A felek egymásnak szembeszegülve érvényesítik akaratukat (pl.: éles vita, takaratlan ellenszenv). A konfliktus e formája a “tudatosult” és az “érzelmekkel feltöltött” formákkal is összekapcsolódhat. Nagy veszélyeket jelen a szervezet számára, mert bomlaszthat, ezért kezelése rendkívül fontos.
Fontos, hogy a konfliktuskezelés során mindig találjunk kompromisszumot, amely mindkét fél számára elfogadható!