A vállalatoknak lehetnek elvárásaik velünk szemben, azonban ma már nekünk is lehetnek elvárásaink a cégekkel szemben bizonyos keretek között. Napjainkban sokakat már nem motivál az alapfizetés azért, hogy a munka hatékonyan, és jól legyen elvégezve. Milyen eszközöket vethet be egy cég annak érdekében, hogy a munkavállalói, és az újonnan érkezők is elégedettek legyen, és a vállalat magas teljesítményt érjen el?
Léteznek a teljesítménnyel szoros kapcsolatban álló kompenzációs elemek: Ezeket vesszük most sorra:
Jutalom: Fontos, hogy a teljesítményhez, vagy annak meghatározott jellemzőihez kapcsolódjon, és mindig a teljesített munkafeladatok utólagos értékelése alapján kerüljön megállapításra.
Pótlékok: Ezekkel is elégedettséget lehet kiváltani a munkavállalókból. Olyan kiegészítő juttatások, amelyeket nehéz belefoglalni a bérezési rendszerbe. Milyen esetekben szoktak pótlékot adni a cégek? Amikor a munkavégzés nagyobb felelősséggel jár, mint a banki pénztáros munkakör. Ha a munka különleges képességeket, tapasztalatot igényel, speciális veszélyekkel jár, vagy a törvényes munkaidőn felül történik a munkavégzés. Mértékét a Mt. szabályozza, melytől pozitív irányba lehet eltérni.
Prémium: Akkor kapják a munkavállalók a prémiumot, ha a vállalatnál kitűzött célok elérésre kerültek. A legtöbbször évvégén kaphatják meg ezt az összeget a dolgozók. Lényeges, hogy ennek összege, és a kitűzött célok a munkafeladat kijelölésekor rögzítésre kerüljenek.
Társtulajdonosi rendszerek: Egyáltalán nem gyakori ez, de az alkalmazottak tulajdoni részhez juthatnak.
A dolgozók mindig örülnek annak, ha a fizetésükön kívül juttatásokban részesülnek. Azért fontos ez, hogy érezzék: munkájuk fontos a cégek számára. Természetesen ezek elősegíthetik a munkaerő megtartást is.