Egy vállalat hírnevét, és sikerét nagyban meghatározza az, hogy milyen az adott szervezeti kultúra. Ebben a részben 2 típussal ismerkedhetünk meg, megnézzük azok jellemzőit:
Hatalomkultúra
- Központi személy („alapító atya”), akiből hatalom és befolyás sugárzik, őt nevezzük karizmatikus vezetőnek
- A szervezet a múltbeli tapasztalatok, élmények alapján működik,
- Kevés az írott, formalizált szabály, ezeket a központi személytől eredő szokások, elvárások helyettesítik
- A szervezet gyorsan reagál a változásokra, de ez függ a központi személy (a vezető) felkészültségétől
- Főleg a kisméretű szervezetekre jellemző, szívélyes, barátságos, harmonikus légkör a jellemző
- Előnye: gyorsan tud reagálni a környezet kihívásaira, rugalmassága és viszonylagos szabályozatlansága miatt. Az elmozdulásokat is csak a központi szereplő kezdeményezheti. Így a szervezet sikerességét alapvetően meghatározzák a kulcsszereplő személyes kvalitásai.
Szerepkultúra
- A logika és az ésszerűség alapján működik, nagyfokú formalizáltság jellemző,
- A szerep, a munkaköri leírás fontosabb, mint a személy,
- A hatalom is a pozícióhoz kapcsolódik,
- Viszonylag jól kiszámítható környezetben, nem túl gyorsan változó feltételek mellett működik sikeresen,
- Belül is a stabilitás jellemzi, biztonságot és belátható jövőt kínáló szervezet,
A munkavállalók a legtöbb esetben a biztonságot, és a stabilitást szeretik egy munkahelyen, de fontos az is, hogy számításba vegyék őket, adjanak a véleményükre! A te munkahelyeden melyik szervezeti kultúratípus érvényesül jobban, és melyiket tartod jobbnak?